Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Fernando Alonso

Alonso: 'Als de FIA dat niet had gedaan, was dat een enorm probleem voor F1 geweest'

Fernando Alonso hoopte vurig dat de stewards haar beslissing terug gingen draaien. De autosportbond gaf de Spanjaard namelijk een zware straf na een laat protest van Haas na GP van de Verenigde Staten. Als de straf niet was teruggedraaid, dan was dat slecht nieuws geweest voor de toekomst van de Formule 1, zo beweerde Alonso.

Alonso Press Conference Mexican GP 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voorafgaand aan het GP-weekend in Mexico werd er door de FIA opnieuw gekeken naar de tijdstraf van dertig seconden voor Fernando Alonso die hij uren na de race op COTA na een protest van Haas kreeg.

De Spanjaard klapte tijdens de race hard achterop de auto van Lance Stroll. Fernando kon verder, maar had wel wat blijvende schade aan zijn auto. Hij reed de rest van de race rond met een losse en later zonder zijspiegel. Haas, dat dit seizoen meerdere malen door de FIA werd verplicht om vanwege schade een pitstop te maken, vond het niet kunnen dat Alonso door mocht blijven rijden met een beschadigde auto.

De FIA gaf de Spanjaard een tijdstraf waardoor hij van P7 terugviel naar P15. Alpine ging echter in protest tegen de beslissing van de FIA. Haas zou namelijk het protest tegen Alonso te laat hebben ingediend.

"We vochten het aan, omdat het protest (van Haas, red.) te laat kwam", vertelt Alonso tegenover de media, waaronder RacingNews365. "De FIA gaf me niet de zwart met oranje vlag, dus ze vonden dat de auto veilig genoeg was om me door te laten rijden. De auto ging in parc fermé, doorstond alle controles, kreeg groen licht in parc fermé, en toen kwam het protest te laat."

Alonso: "Het protest is simpelweg illegaal"

Dat de FIA in eerste instantie akkoord ging met een protest dat te laat binnenkwam, is volgens Alonso een groot probleem. "Naar mijn mening bestaat er geen twijfel over dat dit niet de juiste beslissing was. En als dit de juiste beslissing was, dan zorgt dit voor een enorm probleem voor de toekomst van de Formule 1."

"Ik denk dat 50, 60, 70 procent van de bolides zich dan terug zal moeten trekken als een aerodynamisch onderdeel niet goed bevestigd is", gaat Alonso verder. "Het zorgt ook voor een ander probleem: als je 20 minuten te laat bent met protesteren is het oké, maar is een maand te laat? Is een uur te laat? is 10 jaar te laat? Wanneer is het te laat?"

"Dit is een zeer belangrijke dag voor onze sport", was hij stellig. "Ik geef niet om de zevende plaats, ik vecht niet voor het wereldkampioenschap, maar als dit zo doorgaat, dan denk ik dat...", zo stopt Alonso midden in zijn zin. "Die 'doos' wil ik niet openen."

Wat de FIA moet doen? Alonso wist het wel: "Het protest, dat na de deadline is ingediend, afkeuren. Het is simpelweg illegaal", aldus de Spanjaard, die niet veel later zijn gelijk kreeg. Zijn straf is teruggedraaid en zijn zevende plek blijft staan.

Ook interessant:

Briljante Verstappen boezemt concurrentie angst in

Wat betekenen de voorbije weken? Staan we aan de vooravond van een dominant Verstappen-tijdperk? Jij gaf jouw mening daarover al, nu ons podcastpanel nog. Take it away Ruud, Tom en Joris!

Forbidden

Weddenschappen Fernando Alonso

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"