Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso doet boekje open over oud F1-schandaal met Hamilton

In 2007 stonden de verhoudingen bij McLaren op scherp. Het kwam tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije tot een uitbarsting, waarna het intern niet meer goed kwam. Fernando Alonso wijst erop hoe er in de media destijds niet netjes met zijn kant van het verhaal om werd gegaan.

Fernando Alonso is regelmatig uitgesproken over de (overwegend Britse) Formule 1-media. Zij portretteren hem als de boeman, terwijl de Britse coureurs vaak overal mee weg komen. Inmiddels heeft de Aston Martin-coureur geaccepteerd dat hij altijd wordt gezien als de bad guy . In gesprek met de BBC laat hij weten er niet wakker (meer) van te liggen. "De Formule 1 is een geweldige show. Zowel in de paddock als op het circuit. En je moet een karakter spelen, snap je? Welke dan ook aan je toegewezen is. Je moet het verhaal verkopen, je moet vertellen wie de 'goeden' en wie de 'slechten' zijn. In elke race, in elke discussie, er is altijd een goede en een slechte kracht, good guys and bad guys ." "Over het algemeen, in de media, of waar dan ook, word ik altijd aan de slechte kant van het verhaal gezet. Alsof ik altijd iets fout doe, of zo. Ik voel me goed, ik voel me oke, het maakt me niet uit. Het belangrijkste is dat mensen nog steeds geïnteresseerd in mij en mijn diensten zijn. Wat daarbuiten gebeurt, hoort gewoon bij het circus."

Drama met Hamilton

Alonso verwijst als voorbeeld naar de GP van Hongarije in 2007 . Hij kreeg tijdens de kwalificatie een straf vanwege het ophouden van toenmalig McLaren-teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit lapte de interne regels aan zijn laars en ging als eerste de baan op tijdens de kwalificatie, waarna hij radioberichten om Alonso voorbij te laten negeerde. Later die kwalificatie nam Alonso revanche. En hoe. Onnodig lang bleef hij op de pitstopplek van McLaren staan in de slotfase van de kwalificatie, waardoor Hamilton vertraging opliep en geen laatste ronde meer kon beginnen. De Spanjaard pakte de pole. Na de race zou hooggeplaatst McLaren-personeel naar verluidt de FIA hebben aangespoord in te grijpen. Alonso kreeg uiteindelijk vijf plaatsen gridstraf, aanstichter Hamilton werd niet bestraft. De Brit won de race op zondag, beide coureurs grepen aan het einde van het jaar uiteindelijk naast de wereldtitel. Ruim anderhalf decennium later doet Alonso dus een boekje open. Hij wijst erop dat hij vaak niet goed begrepen wordt in het overwegend Britse F1-wereldje. "Het is altijd zo geweest. Ik ben Spaans, Latino. Ik had niet zoveel steun, of ik had niet zo'n overweldigende mediasteun. We zijn gewoon een klein land in Zuid-Europa. De dingen waar over zijn gepraat en de dingen die over bepaalde gebeurtenissen zijn gepubliceerd, kunnen tot misverstanden leiden. In 2007, dat voorval in Hongarije. Niemand heeft mijn versie gehoord, of de waarheid, of de feiten. Ik heb nooit iemand opgehouden. Het team gaf me gewoon oude banden tijdens de kwalificatie." "Er een radiotranscript en er is de beslissing van de stewards, waarin wordt beschreven dat ze me een straf hebben gegeven aan de hand van een artikel dat niet eens bestaat. Ik kreeg gewoon een straf, maar ze benadrukten dat het niet was gebaseerd op een artikel (in de reglementen, red.). Het team ging in protest tegen mij, wat voor de eerste keer ooit was in de geschiedenis van de sport (in protest gaan tegen een eigen coureur, red.). Als je al dat soort dingen schrijft, en niet naar de feiten kijkt, dan is het lastig om misverstanden de wereld uit te helpen", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel