Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Russell niet het eerste 'slachtoffer' van braketest Alonso

Afgelopen weekend kreeg Fernando Alonso een straf van twintig seconden, nadat hij gevaarlijk rijgedrag vertoonde. Het resulteerde indirect in een crash van George Russell. Ruim twintig jaar geleden werd de Spanjaard ook al eens beschuldigd.

Alonso Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

We schrijven het jaar 2003. Het is het eerste jaar van Fernando Alonso als fulltime coureur bij Renault, nadat hij in 2001 op indrukwekkende wijze debuteerde en in 2002 als reservecoureur aan de zijlijn stond.

Tijdens de Europese Grand Prix van dat jaar, verreden op de Nürburgring, zagen we een crash van David Coulthard, die wat weg had van de crash van George Russell afgelopen zondag in Australië.

De Schot was in de achtervolging op Alonso, maar verloor de controle over zijn bolide, nadat de Renault-coureur wat vroeger remde dan hij eerder deed. Coulthard moest Alonso ontwijken, waarbij hij de controle over zijn McLaren verloor en crashte. De beelden daarvan zien hier te zien.

Na de race wilde Coulthard, net zoals Russell, niet zeggen dat Alonso het expres deed, maar wel wees hij op ander gedrag. "Het zou teleurstellend zijn als dit opzettelijk was. Het is niet alsof ik mijn banden blokkeerde en besloot om rechts af te slaan om hem niet te raken."

"Ik heb niet eens kunnen remmen en moest uitwijken - ik weet aan de hand van mijn data dat hij tien meter eerder remde dan de ronde daarvoor. Je moet de gasten waarmee je racet kunnen vertrouwen. Ik heb geen reden om Fernando niet te vertrouwen. Ik wil geen schandaal creëren, maar ik was geschokt toen ik zag hoe vroeg hij op de rem ging staan. Dat is erg lastig om te bevatten. Hij behaalt uiteindelijk punten en ik zie er silly uit, omdat ik van de baan raakte", aldus Coulthard.

Alonso was niet onder de indruk. Zijn uitleg 21 jaar geleden kwam nagenoeg overeen met zijn uitleg afgelopen weekend. Hij wees namelijk op problemen met zijn auto, iets wat hij afgelopen weekend ook deed. Wijzen op een betere exit, deed hij echter niet.

"De stewards wilden weten wat er gebeurde. Ik heb hen verteld dat ik wat problemen had en daarom wat vroeger moest remmen in die ronde. Serieuze problemen waren het niet, David zat gewoon wat te dicht op me. Uiteindelijk heb ik mijn positie kunnen verdedigen, ook later tegen Michael Schumacher, dus het was een uitstekend resultaat. Verdedigd op een faire manier."

De stewards oordeelden overigens ook dat de zaak geen straf waard was. Na het bekijken van alle telemetrie en het horen van de coureurs, besloten zij dat de zaak zonder straf afgehandeld kon worden. Afgelopen weekend was dat anders: er volgden twintig seconden straf. In Melbourne remde hij echter geen tien, maar honderd meter vroeger dan hij eerder deed."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China