Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine toont concurrentie haar spierballen met 'gewaagde' nieuwe F1-motor

In navolging van Mercedes en Ferrari komt ook Alpine met een sterk veranderde motor. Tijdens de launch van de nieuwe bolide vertelt technisch directeur Matt Harman trots over de nieuwe krachtbron.

Alpine komt dit jaar met een radicaal veranderde Formule 1-motor. Het team introduceerde vorig seizoen geen updates en heeft dus lang kunnen werken aan de 2022-krachtbron. Het zorgt volgens technisch directeur Matt Harman voor een slanke motor, die zeer goed is geoptimaliseerd. Daardoor kan het team weer meer uit het aerodynamische pakket halen, vertelt hij bij de launch van de A522. "Onder het bodywork hebben we enorm hard gewerkt om ervoor te zorgen dat we het volume van alles hebben geoptimaliseerd, zodat onze bolide in alle verschillende omstandigheden kan overleven." "Het koelsysteem bijvoorbeeld, dat hebben we aanzienlijk weten te verkleinen. Dit systeem is aanzienlijk kleiner dan zijn voorganger, waardoor we aerodynamisch alles beter onder controle hebben."

Alpine komt met 'gewaagde' nieuwe motor

Niet alleen het koelsysteem is onder handen genomen, onder de kap is de motor ook niet meer terug te herkennen. Deze onderging ten opzichte van vorig jaar een ware metamorfose, vertelt Harman. "Aan de motor is enorm veel werk verricht. In 2019 zijn we daarmee begonnen en zijn we al gaan kijken naar de krachtbron, om er zeker van te zijn dat we begrepen wat voor soort motor we wilde voor deze nieuwe bolide." "We hebben wat gewaagde keuzes gemaakt en gewaagde concepten gebruikt. We hebben de turbo opgedeeld en de compressor en de turbine aan weerszijden van de motor gelegd."

Nieuwe brandstof geen probleem

Dit jaar moeten de motoren worden aangedreven door een nieuw brandstof, die voor 10% uit duurzame biobrandstof moet bestaan. Voorheen was dat nog 5.75%, waardoor men ten opzichte van vorig jaar wat vermogen dreigde te verliezen. Alpine heeft dit vermogen echter gewoon weer teruggewonnen, vertelt het technische kopstuk vol trots. "We hebben de structuur van de motor geoptimaliseerd en de motor geoptimaliseerd voor de nieuwe brandstof." "We hebben er samen met onze partners voor gezorgd dat we ondanks de nieuwe brandstof dezelfde prestaties uit de motor kunnen halen." "De MGH's zijn bovendien lichter", onthult de Brit. "De unit tussen de compressor en de turbine, maar ook de unit die het geheel verbindt is nu lichter en efficiënter."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"