Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix China 2024

Bandenstrategieën te over in China, maar wie durft de eenstopper aan?

Voor welke strategie ga je tijdens de Grand Prix van China? Dat is de grote vraag voor de twintig coureurs. Volgens Pirelli geniet de tweestopper de voorkeur, maar het valt zeker niet uit te sluiten dat er rijders gaan proberen om slechts één pitstop te maken.

Verstappen China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Pirelli kon niet heel veel data vergaren op de vrijdag, maar is toch wat wijzer geworden over de bandenslijtage door de sprintrace op de zaterdag. "We geloven erin dat een tweestopper de strategie is voor de zondag. Al was de vrije training daar niet heel representatief voor, omdat er door de rode vlag niet heel veel lange runs zijn gereden. Maar de sprintrace gaf ons de indicatie dat de bandenslijtage vrij hoog is op de mediums. Ook de zachte banden werkten goed, ook al stond alleen George Russell op deze band tijdens de sprintrace. De slijtage van die band is niet hoger in vergelijking tot de mediums. Het is een goede optie voor de race", zo legt Mario Isola, de bandenbaas van Pirelli, uit tegenover onder meer RacingNews365.

"Het is de verwachting dat we een mix zullen hebben van coureurs die zullen starten op de zachte of de mediumbanden. Dat hangt af van hoe agressief je wil zijn in de eerste fase, omdat je kunt starten met de zachte band voor een push aan het begin om dan een vrij krachtige undercut te doen. De meer standaardstrategie is echter om te starten op de mediums, gevolgd door de harde banden en de laatste stint op de mediums", zo vervolgt Isola zijn verhaal. Hij verwacht dat waarschijnlijk iedereen in de tweede stint op de harde banden gaat rijden.

Is er dan echt geen optie voor een eenstopper? "Een race met één stop is op papier mogelijk als je kijkt naar de slijtage. Maar zoals ik in Suzuka al zei, is het niet handig om dat te doen als je kijkt naar de totale racetijd. Dan moet je de banden te lang managen en verlies je wat tijd. Het verlies met een pitstop is ongeveer 23 seconden, het gemiddelde van het seizoen, dus dat betekent dat het waarschijnlijk beter is om een extra stop te maken dan om de banden zo lang te managen."

Al denkt Isola dat er toch wel iemand gaat proberen om een eenstopper te maken. "Iemand zal het wel proberen, al is het hier niet super moeilijk om in te halen. Je hebt een aantal delen van het circuit waar je kunt inhalen. En dan zouden de teams toch moeten overwegen om naar binnen te komen voor een tweede stop, omdat ze dan niet te veel tijd verliezen in het verkeer."

Voor Max Verstappen zal het allemaal niet zo heel veel uitmaken. De Nederlander kwam zeer sterk voor de dag op de mediums in de sprintrace op de zaterdag en is de grote favoriet voor de Grand Prix van China. Als extra buffer heeft hij ook nog zijn teamgenoot Sergio Perez naast zich staan op de eerste startrij, om zo ook tactisch het spelletje te kunnen spelen.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van China 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'