Elke race in Qatar is het wel weer raak: de race is niet alleen fysiek zwaar voor de coureurs, maar ook zeer zwaar voor de banden. Hoge kerbstones in combinatie met agressief, ruw asfalt en hoge bochtensnelheden maakten al meer dan eens dat banden eraan gingen.
De kerbstones werden wel verlaagd, maar dat loste de problemen nog niet helemaal op en dus blijven er bij Pirelli zorgen bestaan. "Als het loopvlak te dun wordt, is de band niet meer beschermd. Dan is een steentje of een klein splintertje voldoende om de rubberlaag te scheuren", zo wordt Pirelli-motorsportbaas Mario Isola geciteerd door Auto, Motor uns Sport.
De Italiaanse bandenfabrikant overweegt dan ook een maximumafstand te bepalen die met één set banden gereden mag worden. In de praktijk zal het er daardoor op neerkomen dat de coureurs minstens twee pitstops moeten doen.
Het is niet voor het eerst dat Pirelli voor dergelijke maatregelen koos. In 2023, nog voordat de kerstones verlaagd werden, bepaalde men dat de coureurs maximaal 18 ronden op een set banden mochten rijden, hetgeen neerkwam op een verplichte driestopper.
Zet Verstappen zijn indrukwekkende reeks voort in Brazilië? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!