Red Bull en Honda zouden er namelijk in geslaagd zijn het effect van de geblazen diffuser na te bootsen, dat is althans wat de Italiaanse tak van Motorsport.com vermoedt. Het concept werd oorspronkelijk aan het begin van de jaren '10 met succes door Red Bull bedacht en ontwikkeld, maar werd ook snel weer verboden door de FIA. Hete uitlaatgassen werden doelbewust over de aerodynamische onderdelen van de achterkant van de auto geblazen voor extra neerwaartse kracht.
Of het nieuwe systeem van Red Bull daadwerkelijk dat effect heeft en hoe het werkt, is niet volledig duidelijk, maar het Italiaanse medium gooit het daar wel op. Men baseert zich op bevindingen van een voormalig GT-coureur en een voormalig technisch directeur die bij het aanremmen van bocht tien, de langzaamste bocht van het Circuit de Barcelona-Catalunya, opmerkte dat de Honda-motor achterin de Red Bull van Max Verstappen en Alexander Albon anders klonk.
Waar bij alle andere teams duidelijk hoorbaar iedereen van het gas ging, zou de Honda-motor op enkele cilinders door blijven lopen, met dus ook een constante uitstoot van uitlaatgassen tot gevolg. Het systeem zou dus met name in de langzame bochten effect hebben, daar waar Max Verstappen tijdens de wintertests veelvuldig achterstevoren stond. Wordt ongetwijfeld vervolgd en de vondst zal ook zeker onder het vergrootglas van de concurrentie worden gelegd.
Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!