Na dertien Grands Prix staat Max Verstappen 80 WK-punten voor op runner-up Charles Leclerc. De voorsprong in het constructeursklassement is nog groter; Red Bull leidt het kampioenschap met maar liefst 97 punten op Ferrari.
Nu de eerste seizoenshelft achter de rug is, zijn de sterktes en zwaktes van verschillende bolides enigszins in beeld. "We weten dat de Red Bull natuurlijk sterk is aan het einde van het rechte stuk. Dus ze zullen sterker zijn op de circuits met de wat langere rechte stukken. We weten dat Ferrari dit seizoen beter is op de aerodynamische circuits; dus laten we zeggen de Mickey Mouse baantjes", vertelt Tom Coronel in de RacingNews365 Formule 1-podcast.
Deze informatie is echter nog niet genoeg om een adequate voorspelling te maken, aangezien er nog veel meer factoren meespelen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat Ferrari nogal foutgevoelig is en dat de bandenstrategie dit seizoen een grote rol speelt.
"Het is moeilijk te voorspellen tegenwoordig met de banden. Dat is denk ik waar de moeilijkheid zit en waarom we er ook wat vaker naast hebben gezeten met de nieuwe auto's."
De 'thuisraces' van Verstappen
Host Joris Mosterdijk, F1-kenner Ruud Dimmers en coureur Coronel blikken vooruit op de negen resterende Grands Prix van de tweede seizoenshelft en vertellen welk circuit het beste bij welk team past. Beginnend bij de triple header na de zomerstop.
"België: Red Bull", is Coronel stellig. Dimmers is er echter nog een beetje twijfelachtig over. "Ferrari heeft wat meer tijd gewonnen op de lange rechte stukken, dat gat is kleiner geworden met Red Bull. Ik denk dat ze heel erg aan elkaar gewaagd zal zijn."
"Zandvoort is meer Ferrari dan Red Bull, maar er is één man die daar zijn thuis-Grand Prix heeft en hem toch gewoon gaat winnen en dat is Max", verwacht Dimmers, die toch denk dat Verstappen het verschil gaat maken met een auto die minder goed past bij het circuit in de duinen.
Alles of niets in Monza voor Ferrari
Monza staat natuurlijk bekend om haar lange rechte stukken, waardoor het voordeel bij Red Bull ligt, aangezien haar motor sterk is op het rechte stuk. Dimmers denkt echter dat Ferrari er alles aan wil doen om in eigen huis te winnen.
"Monza wordt een drama voor Ferrari, dat wordt alles of niets." Dimmers stipt het feit aan dat Charles Leclerc binnenkort een gridpenalty moet gaan incasseren aangezien ze al een even met deze motor rijden, namelijk sinds Canada. "Voor eigen publiek moeten en willen zij knallen, dus dan moeten ze in België of in Nederland die gridpenalty pakken."
"Ook Max gaat nog zeker een gridstraf pakken, want hij rijdt met zijn laatste versnellingsbak. Dat gaat een keer komen en dan verwissel je meteen alles", waarbij Dimmers doelt op het vervangen van de motoronderdelen.
Maar hij verwacht niet dat de Nederlander dit zal gaan doen in Nederland, België of Italië. "Deze races zijn cruciaal. Als je dan nog steeds 80 punten voorsprong hebt met nog maar zes races te gaan, is het gewoon klaar. Iedere race mag Max dan onderhand als vijfde over de finish komen om alsnog het kampioenschap te winnen."
"Dan is het kampioenschap al lang beslist"
"Van Singapore zou je zeggen dat het meer een Ferrari-circuit is, maar niemand weet het, want daar hebben we de laatste jaren niet meer gereden. Dus dat is denk ik 50/50", gaat Dimmers verder.
Suzuka staat bekend als een van de meest intense circuits op de kalender door haar hele snelle en technische bochten. "Ik zou daar toch wel Ferrari durven zeggen", voorspelt Coronel voor de Grand Prix van Japan.
Bij de Grand Prix van de Verenigde Staten denkt Coronel dat Red Bull er haar voordeel zal hebben. "Er zitten een hoop 90 graden knikjes in. Daar durf ik te zeggen dat het gewoon een Red Bull baan is."
Over Mexico zijn Dimmers en Coronel heel duidelijk en omschrijven het in een woord: "Maxico", waarbij ze overtuigd zijn dat de Nederlander daar gaat winnen. Ook de Grand Prix van Brazilië, waar Verstappen en Red Bull een prachtige geschiedenis hebben, is een race die de Nederlander volgens de heren makkelijk gaat winnen.
De laatste race, in Abu Dhabi, wordt 'weer een mooie', voorspelt Coronel, waarbij hij refereert naar de laatste race van vorig jaar waarin Verstappen zijn eerste titel won. Hij laat in het midden welk team een voordeel zal hebben. "Waar hebben we het dan over, want dan is het kampioenschap al lang beslist."
Hieronder is een overzicht te zien van welk circuit in de tweede seizoenshelft welk team het beste ligt.
Welk circuit (in de tweede seizoenshelft van 2022) ligt welk team het best?
Grand Prix | Ferrari of Red Bull? |
---|---|
België | Red Bull |
Nederland | Ferrari |
Italië | Red Bull |
Singapore | 50/50 |
Japan | Ferrari |
Verenigde Staten | Red Bull |
Mexico | Red Bull (Verstappen) |
Brazilië | Red Bull (Verstappen) |
Abu Dhabi | 50/50 |
Ook interessant:
Mercedes kan Verstappen helpen in de titelstrijd met Leclerc
RacingNews365 doet niet aan een zomerstop, want in de nieuwste F1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk weer uitgebreid vooruit op de tweede seizoenshelft. Beluister de podcast hieronder!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!