Met de overwinning tijdens de Grand Prix van Australië loopt Max Verstappen uit in het wereldkampioenschap Formule 1 van 2023. De Nederlander staat eerste met 69 punten. Op de tweede plaats staat teamgenoot Sergio Perez met 54 punten en samen zijn de punten voor Red Bull goed voor een fraaie voorsprong op nummer twee Aston Martin in het kampioenschap der constructeurs (123-65). Voor, tijdens en na de afgelopen races werd er door menig F1-prominent geroepen dat er nog geen sprake is van dominantie, al voelen anderen de bui al hangen en vergelijken ze de situatie bij Red Bull met de Mercedes-dominantie van enkele jaren geleden. Michael Bleekemolen zegt in een interview met RacingNews365 dat er nog altijd geen volledig beeld is van hoe snel het Oostenrijkse team nou écht is. "Je ziet al wel dat Mercedes progressie heeft geboekt, maar we weten eigenlijk ook niet hoeveel Max echt gepusht heeft. Je zag eerder in het weekend, in de trainingen en later de kwalificatie, dat hij vrij simpel poleposition pakt. Het is allemaal twijfelachtig of Red Bull nog gewoon een beetje de rem erop zet. Dat is de vraag", zo blikt hij terug op de afgelopen race in Melbourne. "Wel ben ik er van overtuigd dat de andere teams allemaal een probleem hebben, want de basics van de auto zijn daar net niet goed genoeg. Dat kan je niet zomaar oplossen met de bandenspanning of met het verschil in camber . Als je domweg een auto hebt die een halve seconde te langzaam is, dan dicht je dat gat niet zomaar." Dat gat van een halve seconde zagen we in Australië tussen Red Bull en Mercedes en Aston Martin. Daarbij benadrukt Bleekemolen nog eens dat het gat nóg groter kan zijn. "Heeft Max wel op zijn snelst gereden? In de race heeft hij zijn tanden er naar mijn mening niet echt in hoeven te zetten. En als dat het geval is, dan is er een achterstand bij de rest die ze niet kunnen overbruggen."
Max is op dit moment de storende factor voor de andere teams
Michael Bleekemolen
Dominante auto of dominante Verstappen?
De enige die volgens de Nederlandse coureur nog in de buurt van Verstappen kan komen, dat is Perez. In de buurt, maar niet dichtbij genoeg. "Ik zie hem wel als een rijder die een paar tienden langzamer is. Dat zit hem in de stijl van Max: hij is nét dat tandje beter dan de rest. We horen allemaal wel dat Formule 1-rijders allemaal kampioenen kunnen zijn, maar zo is het natuurlijk niet." Bleekemolen legt uit dat de beste coureurs het verschil niet alleen op het asfalt maken. "Als Max niet bij Red Bull had gereden, dan was de Red Bull een leuke auto, maar dan zeiden we niet: die auto is dominant! Het is niet alleen de auto wat de dominantie maakt. En is de auto eigenlijk wel dominant? Dat is ook nog maar de vraag. Is Max niet gewoon heel, heel goed?" "Als Max er niet zou rijden en er zou een andere coureur van Perez' kaliber in zijn auto zitten, wat hadden we dan? Hebben we dan een Red Bull die dominant is? Ik denk het niet. We hebben dan een Red Bull die competitief is met Perez, maar Max is de storende factor voor de andere teams met hoe goed hij op dit moment is."
Dominantie komt niet alleen vanuit het team
Verstappen speelt volgens Bleekemolen ongetwijfeld een sleutelrol in de successen en mogelijke dominantie van Red Bull. "Anders wordt het een moeilijk verhaal, maar goed, we kunnen ook niet precies kijken hoe het daar allemaal zit. We weten het maximale vermogen nog niet, de vermogenssprongen, de snelheid in de bochten, enzovoorts. Wat is nou de reden dat Max zo dominant is ten opzichte van anderen?" "Ik denk voor een heel groot gedeelte dat hij een klasse apart is vergeleken met de rest. Daarnaast moet je de auto hebben om het waar te maken. Dominantie komt niet van één van de twee factoren, maar de combinatie maakt het plaatje compleet", aldus Bleekemolen.
Meest gelezen