Valtteri Bottas leek de overwinning voor het grijpen te hebben in Imola. Hij startte de Grand Prix van Emilia-Romagna vanaf poleposition en vertrok sterk. Plaaggeest Lewis Hamilton viel terug tot achter Max Verstappen, waardoor de Mercedes-coureur in zijn ijzersterke bolide de jacht kon openen op de overwinning. Al in ronde twee viel zijn overwinning eigenlijk in het water. Bottas reed over een brokstuk heen die van de auto van Sebastian Vettel af was gekomen, nadat de Duitser in de openingsronde de degens kruiste met Haas-coureur Kevin Magnussen. Bottas kwam een ronde later als leider het Ferrari-brokstuk tegen op de baan. Hij kon niet meer uitwijken, waardoor het stuk een gat in zijn vloer sloeg. Het resultaat: de W11 was ongeveer een seconde langzamer per ronde dan eerst, waardoor Verstappen en Hamilton de Fin te grazen konden nemen. Door het uitvallen van de Nederlander kon Bottas uiteindelijk toch nog de tweede plaats voor zich opeisen, maar als het brokstuk er niet had gelegen, of als hij ervoor gewaarschuwd was, dan had het zomaar een overwinning kunnen zijn. Na afloop van de race baalde Bottas dan ook stevig, zo vertelt hij. Gele vlaggen waren er niet voor de brokstukken. "Mijn engineer waarschuwde me alleen voor grind, maar gele vlaggen of iets dergelijks waren er niet te zien", aldus Bottas ten overstaan van onder meer RacingNews365 . Behalve grind kwam hij uiteindelijk ook het brokstuk tegen. "Het was best een flink stuk en ik had de tijd niet meer om het te ontwijken. Het enige wat ik nog kon was beslissen hoe ik over het stuk heen zou rijden. Met mijn banden, of recht eroverheen", zo vervolgt Bottas, die uit vrees voor een lekke band koos voor de laatstgenoemde optie, die dus de schade aan zijn vloer veroorzaakte. Het uitblijven van de gele vlaggen of andere waarschuwingssignalen gaat Bottas dan ook aankaarten bij de FIA. Het kostte hem namelijk de race, zo is hij van mening. "Het is goed om te weten waarom er voor zo'n aanzienlijk brokstuk geen waarschuwing werd gegeven. Het is gevaarlijk en het heeft mijn race niet geholpen", verzucht de Fin. Met medewerking van Dieter Rencken . Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Verstappen? Hulkenberg is de ideale kandidaat, en zal zich compleet wegcijferen voor Max Verstappen. Dat denken althans autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder in de nieuwste RN365-podcast terugblikken op de race in Imola en vooruitblikken op de nieuwe teamgenoot van Verstappen.
Meest gelezen