Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brandstofpartner Red Bull: "Samenwerking met Honda van onschatbare waarde"

Het Formule 1-seizoen van 2019 is het eerste jaar in tijden dat Honda meer dan één Formule 1-team van motoren voorziet. ExxonMobil, brandstofpartner van Red Bull, is hiermee enorm in zijn nopjes. Met de informatie van zowel Red Bull als Toro Rosso kan het sneller en beter werken dan ooit tevoren.

Nu Red Bull Racing een motorpartner exclusief voor zichzelf heeft, kan het team op dit gebied meer vaart maken. Immers, in tegenstelling tot Renault, heeft Honda geen eigen Formule 1-team en krijgen de Red Bull-teams de volledige aandacht. Brandstof- en oliepartner ExxonMobil heeft hier ook profijt van, zo vertelt Dario Izzo, de hoofdingenieur van het bedrijf voor het team van Red Bull. "Voor ExxonMobil als brandstof- en oliepartner is het van onschatbare waarde om met twee teams samen te kunnen werken die dezelfde motor gebruiken. We krijgen op deze manier de resultaten nog sneller. Het samenwerken met Honda gaat ook heel goed, we weten dat wanneer we iets nieuws hebben ontwikkeld, we het enkele uren later al kunnen uittesten in de fabriek in Sakura", aldus Izzo. Die snelheid is waar ExxonMobil enorm veel aan heeft. "De nauwe samenwerking met Honda is extreem belangrijk. Wanneer de motor wordt verbeterd en de parameters in de verbrandingskamer veranderen, kunnen we vrijwel direct nieuwe brandstofformules uitproberen om uit te vinden welke het beste werken." Izzo vertelt wel dat het ondanks de nauwe samenwerking met Honda niet helemaal vrij is om te doen en laten wat het wil. "We hebben geen volledige vrijheid: we kunnen per seizoen maar vijf brandstofupdates brengen. En om eerlijk te zijn, maken we daar niet eens maximaal gebruik van, dat doen we maar zelden. We beginnen namelijk al op een hoog niveau, de 'evo-stappen' daarna zijn kleiner. Twee à drie nieuwe formules per jaar is realistisch." Autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel blikken in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uitgebreid terug op de opmerkelijke Grand Prix van Brazilië.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal