Nu Red Bull Racing een motorpartner exclusief voor zichzelf heeft, kan het team op dit gebied meer vaart maken. Immers, in tegenstelling tot Renault, heeft Honda geen eigen Formule 1-team en krijgen de Red Bull-teams de volledige aandacht. Brandstof- en oliepartner ExxonMobil heeft hier ook profijt van, zo vertelt Dario Izzo, de hoofdingenieur van het bedrijf voor het team van Red Bull. "Voor ExxonMobil als brandstof- en oliepartner is het van onschatbare waarde om met twee teams samen te kunnen werken die dezelfde motor gebruiken. We krijgen op deze manier de resultaten nog sneller. Het samenwerken met Honda gaat ook heel goed, we weten dat wanneer we iets nieuws hebben ontwikkeld, we het enkele uren later al kunnen uittesten in de fabriek in Sakura", aldus Izzo. Die snelheid is waar ExxonMobil enorm veel aan heeft. "De nauwe samenwerking met Honda is extreem belangrijk. Wanneer de motor wordt verbeterd en de parameters in de verbrandingskamer veranderen, kunnen we vrijwel direct nieuwe brandstofformules uitproberen om uit te vinden welke het beste werken." Izzo vertelt wel dat het ondanks de nauwe samenwerking met Honda niet helemaal vrij is om te doen en laten wat het wil. "We hebben geen volledige vrijheid: we kunnen per seizoen maar vijf brandstofupdates brengen. En om eerlijk te zijn, maken we daar niet eens maximaal gebruik van, dat doen we maar zelden. We beginnen namelijk al op een hoog niveau, de 'evo-stappen' daarna zijn kleiner. Twee à drie nieuwe formules per jaar is realistisch." Autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel blikken in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uitgebreid terug op de opmerkelijke Grand Prix van Brazilië.
Meest gelezen