Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle zet vraagtekens bij 'gestoorde' budgetlimietregels en eist harde straffen

Martin Brundle vraagt zich af hoe hard de FIA Red Bull zal straffen voor het overtreden van de budgetplafond-reglementen, maar benadrukt dat de regels nog teveel speling bieden.

Op maandagavond 10 oktober, een dag na de GP van Japan, kwam naar buiten dat Red Bull het budgetplafond in 2021 heeft overschreden. De FIA liet echter weten dat het slechts een 'minor breach' is. De straf is nog onbekend, maar kan alsnog oplopen tot bijvoorbeeld puntenaftrek. Een minor breach van het budgetplafond is volgens de financiële reglementen minder dan 5% van het budget. Het budget was in 2021 145 miljoen dollar, wat dus betekent dat een Formule 1-team tot ruim 7 miljoen dollar boven het budgetplafond kan uitgeven, terwijl het in dat geval nog steeds gezien wordt als slechts een 'kleine overtreding'. Voormalig F1-coureur Martin Brundle vindt het een erg vreemde regel. "Het is gestoord dat een kleine overtreding tot 5% van het budgetplafond kan zijn", laat hij weten bij Sky Sports . "Dat is 7 miljoen dollar. We weten dat dat een enorme upgrade van de auto kan zijn, misschien zelfs een B-spec voor sommige teams. Om te beginnen moet dat worden aangescherpt, want wat heeft het voor zin om een plafond van 140 miljoen dollar te hebben, of wat dan ook, en dan nog 5% speling te hebben?"

Brundle wil harde straffen, maar verwacht deze niet

Het moet nog duidelijk worden wat de straf voor Red Bull zal zijn na het overschrijden van het budgetplafond. Er zijn veel opties mogelijk , maar Brundle verwacht dat de FIA geen keiharde straffen uit zal delen. "Ik neem aan dat de FIA hard zal moeten optreden tegen kleine overtredingen, maar het ziet er naar uit dat het een reprimande of een boete wordt." "Willen ze de gescoorde punten opnieuw gaan bekijken? Worden het constructeurspunten of coureurspunten van 2021? Andere teams zeggen: 'Dit geeft je een voorsprong in 2022 en de auto's gaan mee naar 2023, dus het is een groot voordeel.' Dus wat zal de straf worden? Hoe hard gaat de FIA ingrijpen?" Brundle sprak met Red Bull-teambaas Christian Horner, die hem vertelde dat het overschrijden van het budgetplafond veroorzaakt werd door een interpretatiekwestie. "Ze dachten dat ze onder het budgetplafond zaten, maar sommige zaken werden toch meegenomen. Het is dus blijkbaar geen grote overtreding zoals andere teambazen in Singapore zeiden, dus we wachten het nieuws nog rustig af." Toch hoopt de oud-coureur harde straffen te zien. "Het moet duidelijk worden gemaakt dat je je aan de budgetlimiet moet hadden en dat het anders pijn zal doen. We zullen zien of de FIA hard wil straffen in het eerste jaar van het budgetplafond, maar duidelijk is dat er wat verscherpt moet worden. 5% variantie is veel te veel. Het is heel teleurstellend dat er geen nieuws naar buiten is gekomen over de straf."

Lof voor budgetplafond in de Formule 1

Het budgetplafond is volgens Brundle alsnog een briljant plan, ongeacht de 'vreemde' marge van 5% voor de teams. "Iets wat alle tien Formule 1-teams dichter bij elkaar brengt is erg lastig om te realiseren", vervolgt hij. "Het is heel complex, dus we gaan kijken hoe de FIA het eerste jaar van het budgetplafond heeft ervaren." "Er is in ieder geval nog wat meer regelgeving nodig, want andere teams zullen onder druk komen te staan: 'Waarom heb je dat niet gedaan? Waarom heb je niet net iets meer gespendeerd en een boete betaald of een waarschuwing gekregen, zodat je twee tienden sneller was?' We hebben hier duidelijkheid bij nodig en 5% speling is veel te veel."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi