Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Cadillac F1 Team

Cadillac verliest cruciaal voordeel met F1-bevestiging

Vrijdag maakten de Formule 1 en de FIA bekend dat Cadillac vanaf 2026 toetreedt tot de sport. Het Amerikaanse team verliest nu echter wel een cruciaal voordeel.

Vanaf 2026 staan er elf teams op de Formule 1-grid nu Cadillac officieel is toegelaten tot de sport. Het is voor het eerst sinds 2016, het jaar waarin Manor Racing failliet ging, dat er 22 auto's op de grid zullen staan. Cadillac fungeert in 2026 en 2027 als klantenteam van Ferrari, waarna moederbedrijf Genaral Motors in 2028 met een eigen krachtbron aan de start staat. Zodoende beschikt de Formule 1 over minimaal zes leveranciers, met Mercedes, Ferrari, Honda, Audi en Red Bull Powertrains. 

Onder leiding van de nieuwe teambaas Graeme Lowdon heeft Cadillac inmiddels een technisch team samengesteld, met voormalig Renault-chef Nick Chester als technisch directeur en voormalig Benetton-, Renault-, Williams- en F1-kopstuk Pat Symonds als uitvoerend technisch adviseur. Maar nu Cadillac eindelijk de bevestiging binnen heeft, verliezen ze één cruciaal voordeel: een onbeperkt aantal aerodynamische tests. 

De tien huidige teams zijn immers gebonden aan strenge regels voor de windtunnel en computersimulaties. Elk team wordt beperkt in het aantal runs of uren dat het kan uitvoeren, waarbij de constructeurskampioen de minste tijd krijgt en de nummer tien juist het meest. Haas, dat als zevende eindigde in 2024, kreeg voor de eerste helft van 2025 bijvoorbeeld de basistoewijzing van 100%, terwijl kampioen McLaren slechts 70% kreeg en Stake F1, dat als laatste eindigde, 115%. De Formule 1 hoopt zo dat de grid in elkaar schuift en de competitie spannender wordt.

Teams mochten hun concepten voor 2026, het jaar van de grondige reglementswijzigingen, niet testen tot en met 1 januari 2025. Dat gold op dat moment echter niet voor Cadillac, dat onbeperkt aan de nieuwe auto kon werken. Dat voordeel verdwijnt na de bevestiging, aangezien Cadillac zich nu wél aan de strenge regels moet houden. Ze vallen onder een nieuw team en hebben recht op hetzelfde aantal tijd en runs als de nummer tien in het constructeurskampioenschap. De precieze verdeling zie je in de tabel hieronder!

Windtunneltijd F1-teams

# Team Percentage Aantal tests
1. McLaren 70% 224
2. Ferrari 75% 240
3. Red Bull 80% 256
4. Mercedes 85% 272
5. Aston Martin 90% 288
6. Alpine 95% 304
7. Haas 100% 320
8. Racing Bulls 105% 336
9. Williams 110% 352
10. Stake, Cadillac 115% 368

Computersimulaties F1-teams

# Team Percentage Aantal uren
1. McLaren 70% 1400
2. Ferrari 75% 1500
3. Red Bull 80% 1600
4. Mercedes 85% 1700
5. Aston Martin 90% 1800
6. Alpine 95% 1900
7. Haas 100% 2000
8. Racing Bulls 105% 2100
9. Williams 110% 2200
10. Stake, Cadillac 115% 2300

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Voormalig Red Bull-coureur legt schuld bij F1-legende na 'onverwacht' vertrek