Naast een race met dramatisch einde voor Red Bull was de Grand Prix van Bahrein ook een race vol spanning, sensatie en inhaalacties. Ferrari trok uiteindelijk aan het langste eind met een 1-2 finish voor coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz. De winnaar van de eerste race was lang in gevecht met Max Verstappen, maar de Nederlander viel uiteindelijk uit. Tom Coronel kijkt met tevredenheid terug op de seizoensopener van 2022, ondanks de dubbele DNF voor de Oostenrijkse renstal. In de nieuwste podcast van RacingNews365 blikt de autocoureur tezamen met F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op race 1 van 22. "Als je de race zo analyseert: normaal is er in het midden van de race altijd wel een moment dat je indut. Dat was nu zéker niet het geval!" "Twee keer een undercut en die aanvallende stijl van Verstappen, dat was echt wel explosief! Dit is wat de Formule 1 nodig heeft, dit houdt je scherp", aldus de Viaplay-expert. Dimmers genoot eveneens van het gevecht om de leiding: "Max had echt gemaximaliseerd als hij tweede was geworden. Hij heeft de ballen uit zijn broek gereden. Een mooi gevecht, wat eigenlijk ook alleen maar tot stand kwam door de manier waarop Max rijdt en durft aan te vallen."
Wie was er beter: Leclerc of Verstappen?
In de podcast wordt de vraag voorgeschoteld: 'Wie was in Bahrein de betere coureur?' Ook hier kunnen Dimmers en Coronel elkaar vinden. "Kijkend naar de statistieken, dan moet je zeggen Leclerc. Pole, vrijwel de hele race aan de leiding, de snelste ronde. 26 punten in Bahrein! Al had hij natuurlijk ook de betere auto." De Nederlandse F1-fans zullen mogelijk wat minder tevreden zijn over het verloop van de race, maar Dimmers benadrukt dat de Formule 1 als sport de grote winnaar is van de GP van Bahrein. "Ik vind het heel mooi dat Ferrari meedoet en dat twee teams, misschien drie met Mercedes erbij, de strijd aangaan om de wereldtitel." "Wat we zagen was een reclamebord voor de autosport. Jonge honden, een fair gevecht: gewoon top!"
'Opeenstapeling van problemen bij Red Bull is logisch'
Niet alleen Verstappen en Sergio Perez hadden problemen tijdens de slotfase van de seizoensopener. "We kregen ook nog die beuker, die ontploffing van de motor", zegt Coronel, doelend op de bolide van Pierre Gasly die vlam vatte. "Hoe lang is het geleden dat we écht een ploffende motor hebben gezien? Ik gaf een 7.5. Veel vuur. Dit waren we lang kwijt in de F1." De problemen bij meerdere coureurs in de slotfase van de race waren volgens Coronel te verwachten. Met nieuwe bolides en onvolledige tests was het simpelweg wachten op de eerste problemen. "Daardoor zie je dat tegen het einde zich een opstapeling van problemen voordoet. Niemand heeft nog longruns gedaan. Ze doen allemaal tien tot vijftien ronden en dat is het dan." "Dan zien ze gemiddeld wel in wat er gebeurd, maar écht 57 ronden racen - en ook langer achter iemand anders rijden - dat deden ze niet. Daarom kreeg Max ook uiteindelijk remproblemen. Dat kan je niet simuleren en daar heb je een race voor nodig. Die problemen komen ze nu wel tegen!" Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder.
Meest gelezen