Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
RacingNews365 F1 Podcast

Coronel 'houdt van de stress' die sprintformat China met zich meebrengt

Komend weekend staat de allereerste sprintrace van het seizoen op het programma. In China worden de coureurs geconfronteerd met niet alleen een nieuw format, maar ook met een circuit waar vijf jaar lang amper iets mee is gebeurd. Volgens Tom Coronel komt dat de show alleen maar ten goede.

China GP
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor het vierde jaar op rij worden in de Formule 1 sprintraces georganiseerd. Dit seizoen wordt het sprintformat voor het eerst gebruikt op het Shanghai International Circuit in China, waar de coureurs een baan zullen aantreffen die al ruim vijf jaar amper gebruikt is. Dat leidt tot zorgen bij de teams, maar volgens Tom Coronel moeten zij niet zeuren. Hij reageert in de podcast van RacingNews365.

"Racen is racen, het maakt mij niet uit waar", zo begint Coronel. "Het gaat alles weer een beetje husselen, als het goed is, omdat ze maar één vrije training hebben en dan moeten ze gelijk die sprint shootout doen. Ik vind het wel wat hebben. En dan gelijk die race in geflikkerd worden, terwijl je misschien nog niet helemaal klaar bent met de setup van de auto. Dus het is een soort van pre-race event om te kijken of het wel werkt. Ik houd wel van die stress, ik vind het wel gaaf."

F1-kenner Ruud Dimmers kan zich wel vinden in de woorden van Coronel: "Eens, racen is racen en al die vrijheden, heb je die wel allemaal nodig?" Coronel reageert daar gevat op: "Om een ideale setup te hebben wel, maar niet voor chaos. En wij houden toch van chaos."

Regen in de lucht

Het weer in China is altijd onvoorspelbaar en ook dit weekend hangt er regen in de lucht. Sommige coureurs zijn dan ook bang dat we een herhaling kunnen krijgen van de GP van Turkije uit 2020. Een nieuwe laag asfalt en een regenbui zorgden toen voor een extreem gladde baan. Volgens Coronel gaat dit alleen maar bijdragen aan de show.

"Als het gaat regenen, dan wordt het lekker glad met dat nieuwe asfalt, want dan zit dat teer er nog lekker in. Zaterdag zouden er wel eens wat druppeltjes kunnen vallen", vertelt Coronel.

Ook dit jaar is het format opnieuw op de schop gegooid. Waar vorig seizoen de gehele zaterdag in het teken stond van de sprintrace, is de sprint shootout nu naar de vrijdag gehaald. De sprintrace wordt op zaterdagochtend verreden, waarna de kwalificatie voor de hoofdrace op zaterdagmiddag verreden wordt.

Tom Coronel is blij met deze wijziging: "Zelfs mijn zoontje begreep het niet. Die is opgegroeid in de motorsport. Dus die zegt dan: 'Ze doen eerst de kwalificatie voor de zondag en dan pas voor de zaterdag?' De volgorde klopte gewoon niet."

Toch ziet Coronel nog wel een mogelijke verbeteringen in het sprintformaat. "Op vrijdag twee vrije trainingen, zaterdagochtend de kwalificatie voor de sprintrace, zaterdagmiddag de sprintrace, zondagochtend de kwalificatie voor de hoofdrace en zondagmiddag de race. Dat is hoe de consument het echt gaat begrijpen", sluit Coronel af.

Ook interessant:

De GP van China staat voor de deur en dat is al even geleden! Wat kunnen de coureurs verwachten en wat mogen we verwachten van Verstappen? Hij is immers geen voorstander van de sprintopzet, zeker in China niet.

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez