Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Coronel laakt Ferrari: "Ik haat wat ze doen!"

Autocoureur Tom Coronel is helemaal klaar met alle politiek en teamorders binnen Ferrari. In Rusland kon de hele wereld weer 'genieten' van de strijd binnen het team.

Vettel Rusland 2019
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Aanleiding voor de nieuwe Ferrari-problematiek vormde de start van de race, waarbij Sebastian Vettel vanaf de derde positie de leiding pakte. Dit ging ten kostte van teamgenoot Charles Leclerc, die niet met hand en tand verdedigde. Enkele ronden later kreeg Vettel de teamorder om Leclerc voorbij te laten, maar de Duitser weigerde.

"Ik haat wat Ferrari doet. Trek die boordradio eruit en steek je middelvinger op! Ga gewoon racen! De beste moet winnen en dat is wat sport moet zijn", aldus Tom Coronel in gesprek met RacingNews365. "Toch wint de teampolitiek weer en dat neemt steeds meer de overhand. Er wordt gezorgd dat ze elkaar in de eerste bocht niet in de wielen mochten rijden en dat men het later in de race wel weer op zou lossen."

"Ferrari moet hun coureurs gewoon later racen, maar dat is iets dat ze nu niet meer kunnen doen. Het is nu 2-0 voor Leclerc. Ik vind dat je geen afspraken moet maken."

Dat Vettel de teamorders van Ferrari naast zich neerlegde, vindt Coronel een slechte zaak. "Het is een spel van ego's. Vettel wist dat hij zou verliezen van Leclerc dus trok hij een gat. Maar uiteindelijk is het de teambaas die je betaalt en dus bepaalt. Daar moet je jezelf aan houden. Ik vind je een lafaard als je een deal maakt en die niet nakomt. Je zag dat Vettel ging twijfelen en dat Ferrari naar plan C moest."

De aanwezigheid op de boordradio, door fans omgedoopt tot 'gejank' van Leclerc, begrijpt Coronel: "Als je een afspraak maakt, moeten de mensen zich daaraan houden. Ik vind het geen gejank, want hij hield zich wél aan de afspraak."

Daar waar Ferrari op weg leek naar een dubbelzege ging het halverwege de race in sneltreinvaart mis. Vettel moest enkele ronden te lang doorrijden alvorens hij zijn stop maakte en kwam terug achter Leclerc. De leiding was echter in handen van Lewis Hamilton, die een indrukwekkend tempo reed op een hardere bandensoort. Toen Vettel stilviel met een motorisch defect profiteerde Mercedes.

"Dit had niemand verwacht en dat is het mooie van de Formule 1. Er is niets veranderlijker dan autosport - na een paar rondjes denk je dat je rustig kan slapen omdat het een een-twee voor Ferrari wordt, en ineens is alles anders."

Hamilton profiteert vaak van dit soort situaties en kon ook in Rusland weer een 'gratis' stop doen door de virtual safety car-periode, die ironisch genoeg ingelast werd om de gestrande Ferrari van Vettel af te voeren. Volgens Coronel is het geen geluk: "Dit is waarom Hamilton by far de beste van het spel is. Die wacht tot zijn prooi een fout maakt of verzwakt. Hij geeft nooit op, ook al had hij deze race nooit kunnen winnen. Dat wist hij al toen hij zondagochtend wakker werd, maar hij heeft de spirit om er altijd voor te blijven gaan."

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na GP van Rusland

De Grand Prix van Rusland was er één waar lang over werd nagesproken. Ferrari en haar beide coureurs waren het wederom niet met elkaar eens, waardoor Mercedes profiteerde. Max Verstappen reed sterk, maar een passende beloning bleef uit.

Bekijk het album

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Sebastian Vettel

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Rusland 2019 RN365 Nieuwsdossier

18 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur