Tom Coronel breekt een lans voor Sebastian Vettel, die wederom veel kritiek over zich heen kreeg na zijn optreden op Silverstone. Niet voor het eerst ging de Duitser in de fout, waarbij Max Verstappen ditmaal slachtoffer was. In gesprek met RacingNews365 analyseert Coronel de situatie: "Hij was net ingehaald en iets te gretig en wilde net wat teveel. Vettel reed dicht achter Max en je zag dat hij ook direct zijn banden blokkeerde. Hij deed dit echt niet expres, het was een kwestie van tekort erop en dan mis je de downforce bij het aanremmen." "Je zag dat Max en Sebastian respect voor elkaar hebben, hij kwam direct na afloop van de race naar hem toe en gaf zijn fout toe. Dat is toch gewoon klasse, het is ook wel eens andersom geweest bij die twee", waarmee Coronel refereert aan de diverse aanvaringen die Verstappen en Vettel op de baan hadden in de afgelopen jaren. De kritiek op Vettel nam na de Britse Grand Prix verder toe, maar Coronel vindt het ver gezocht. "Fouten horen bij het racen en als je op de limiet rijdt maak je weleens een fout. Hij heeft zeker nog toegevoegde waarde voor Ferrari, alleen soms zit het gewoon een keer niet mee. Vettel doet dit echt niet expres, het kost hem ook zijn race."
De Formule 1 gaat kapot als ze te streng blijven straffen
Tom Coronel
Vettel kreeg uiteindelijk van de wedstrijdleiding een tijdstraf van 10 seconden en twee strafpunten op zijn licentie. Een straf die weinig invloed had op zijn race, omdat hij door schade na het incident en een extra pitstop toch al tot de buiten de punten was teruggevallen. Coronel vindt de straf dan ook overtrokken. "Waarom moet je hem nog straffen? Hij maakt een fout en iemand is er de dupe van, maar het kost hem ook zijn eigen race. Het is geen actie waarbij er sprake was van opzet." "Belangrijk is dat de Formule 1 beseft dat ze echt op moeten houden met die belachelijke straffen. Wat er in Canada gebeurde bijvoorbeeld (Vettel verloor de zege door een tijdstraf red.) was zeer slecht voor de sport en als ze zo doorgaan dan gaat de F1 echt kapot. Als je mensen blijft straffen voor acties, dan zie je in de toekomst steeds minder actie." "Ik ben van mening dat je alleen moet straffen als een actie echt gevaarlijk is, zoals wheelbangen bij 300 kilometer per uur of vuile acties zoals Schumacher ze weleens had. Een beetje duwen en trekken hoort er gewoon bij en soms loopt dat een keer in tranen af. "Niemand van deze coureurs heeft de intentie om een ander te raken, zeker niet omdat ze weten dat het ze ook hun eigen race kost. Je bent dan zelf ook het bokkie. " Coronel was dan ook blij dat de actie op de baan in Silverstone, met uitzondering van het incident van Vettel, onbestraft bleef. Het gevecht tussen Charles Leclerc en Verstappen was een goed voorbeeld van hoe de wedstrijdleiding moet handelen: "Dit is hoe racen hoort te zijn, geef de coureurs de vrijheid om met elkaar te racen."
Meest gelezen