Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

“Daarom is de kans groot dat Renault in de Formule 1 blijft”

Positieve geluiden vanuit Frankrijk. Renault-teambaas Cyril Abiteboul denkt dat de kansen op een langer verblijf van Renault in de Formule 1 zijn gegroeid door het pakket aan kostenbesparende maatregelen dat onlangs is aangenomen.

Mede door de corona-crisis is autofabrikant Renault diep in de rode cijfers gedoken. Analisten houden rekening met ingrijpende bezuinigingen, waarbij volgens hen het Formule 1-team kritisch tegen het licht zal worden gehouden. Teamchef Cyril Abiteboul ziet met de 'new deal' juist een goede lange termijn toekomst voor Renault in de Formule 1, zo zegt hij in gesprek met het Britse magazine Autosport . "We hebben te maken met een grote crisis, het is lastig in te schatten wat het uiteindelijke effect zal zijn", begint de Fransman met een klein voorbehoud. "Echter: een eerlijker verdeling van het prijzengeld, een lagere budgetlimiet. Wij hebben hierop jaren aangedrongen. Dit zou welk eens heel gunstig voor ons kunnen uitpakken." Abiteboul vervolgt: "Het budgetplafond ligt heel dicht bij het niveau waarop we actief zijn. Dit is een veel beter bedrijfsmodel. Nu wordt het juist helemaal aantrekkelijk voor fabrikanten om aan de Formule 1 mee te doen." De Fransman is blij dat kostbare investeringen in motoren tot het verleden zullen behoren. "Het is echt krankzinnig wat we aan de motor hebben uitgegeven. Dat gaat dus veranderen. Onze stem is gehoord en het gezond verstand heeft gezegevierd. We gaan nu met de sport de goede kant op." Hoewel Renault al diverse malen uit de F1 is gestapt, benadrukt hij de hechte band tussen de hoogste afdeling van de autosport en het Franse automerk. "We zijn loyaal geweest aan de Formule 1 . We moeten trouw blijven aan onzer roots, aan de geschiedenis. Het is ook een manier om klanten aan je te binden. Autosport biedt een unieke meerwaarde. Marketingtechnisch, maar ook technologisch. Maar racen is vooral ook emotie en Renault staat voor emotie. Daarom geloven we erin." Eerste rijder Daniel Ricciardo in ieder geval niet. De Australier verruilt de renstal eind dit jaar voor McLaren. Voor het vacante stoeltje zingen de namen van Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Valtteri Bottas rond.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'