Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hamilton komt op allerlaatste moment tot inkeer: 'Dat maakt zijn halsstarrigheid des te verbijsterender'

Is er ooit iemand zo snel van mening veranderd als Lewis Hamilton? Het ene moment riep hij over het juwelenverbod in de Formule 1 nog dat als hij uitgesloten zou worden van deelname, dat oké zou zijn - 'we hebben immers een reservecoureur' -, maar niet veel later haastte hij zich toch maar om zoveel mogelijk bling af te doen.

Hamilton Jewelry Miami
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Er zijn echter één of twee items die Lewis Hamilton niet kan verwijderen zonder medisch tussenkomen, en dus zullen die items voorlopig nog even aan het lichaam van Hamilton bevestigd blijven - Hamilton gaf daarbij niet aan om welke plaatsen op het lichaam het gaat. Echter, de acht ringen, vier kettingen en drie horloges die hij zo rijkelijk droeg tijdens de persconferentie waren onzichtbaar toen hij om 20:30 uur Nederlandse tijd werd ingesnoerd voor de eerste vrije training voor de Grand Prix van Miami.

In de tussentijd appte hij met FIA-president Mohammed Ben Sulaymen en raadpleegde hij de medisch afgevaardigde van de FIA, dr. Sean Petherbridge, over de resterende items. Waar het op neer kwam is dat de FIA voor Hamilton voor de duur van drie weken een uitzondering maakt, een tijdspanne waarbinnen hij zich medisch moet laten onderzoeken en een weloverwogen besluit moet worden genomen over het verwijderen van die items.

Er wordt over het thema al over en weer gesoebat sinds de Grand Prix van Australië. Toen kondigde wedstrijdleider Niels Wittich een definitief verbod op het dragen van juwelen en niet-FIA-gehomologeerde kleding aan, waarbij een termijn van vier weken werd aangehouden om aan die regels te voldoen. Genoeg tijd dus om daar naar te handen, hetgeen de halsstarrigheid van Hamilton des te verbijsterender maakt.

De inzet van de discussie

Aan de discussie lag niet per se een welles-nietes-spelletje ten grondslag, maar het botsen van twee argumenten, met aan de ene kant het argument vóór de veiligheid en aan de andere kant het argument vóór het jezelf vrij kunnen uiten. FIA-president Ben Sulayem oordeelde daarbij dat het niet naleven van de reeds bestaande regels - die al sinds 2005 op papier staan - vóór zijn aanstelling niet zijn pakkie-an zijn.

Hamiltons weerwoord was dat de FIA zich met grotere thema's bezig zou moeten houden. Dat kan best zo zijn, maar daar staat tegenover dat het verwijderen van piercings of het dragen van het juiste ondergoed nauwelijks tijdrovende klussen zijn.

Om erop toe te zien dat alle coureurs de regels nu wél naleven, nam de FIA twee passages op in het document waarin voorafgaand aan elke Grand Prix alles teams verklaren dat de auto aan alle technische reglementen voldoet. Die passages refereren aan het niet dragen van juwelen en het dragen van de juiste kleding. Die verplichtingen voor de coureurs maken in Miami voor het eerst deel uit van die technische homologatie van een inschrijving en als een team daar niet aan kan voldoen, is het een auto niet toegestaan om deel te nemen aan een officiële sessie.

Toen RacingNews365 Mercedes-teambaas Toto Wolff op donderdag vroeg hoe hij naar de zaak keek, was hij duidelijk: "We moeten in herinnering houden waarom de FIA dit doet, namelijk om blessures, ingegeven door juwelen, te voorkomen. Niemand zit te wachten op een freak accident waarin dat een rol speelt, dus de FIA moet ergens een lijn trekken. Is dit een sleutelthema? Ik denk het niet, maar ik snap waar het vandaan komt."

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Mercedes en Hamilton niet op één lijn

Echter, ondanks de duidelijke woorden van Wolff weigerde Hamilton in eerste instantie dus te voldoen aan de regels. Het is voor zover we ons kunnen herinneren de eerste keer dat het team en de coureur het zo openlijk met elkaar oneens zijn. Het maakte ook dat Mercedes als onderdeel van de technische keuring dus een incompleet document aanleverde, zoals beschreven in FIA's Document 12. Dit maakte voor andere teams de weg vrij om protest aan te tekenen tegen een eventuele deelname van auto #44.

Exact 90 minuten later deelde de FIA opnieuw een document, waarin het volgende stond: "Het Mercedes-AMG Formula One Team heeft nu wel een volledig ingevuld formulier aangeleverd", hetgeen de deur opende voor de deelname van Hamilton. Tegelijkertijd werd daarmee een mogelijk Formule 1-debuut voor reservecoureur Nyck de Vries een halt toegeroepen. In de tussentijd was Hamilton medisch onderzocht en werd de eerder benoemde uitzondering geformuleerd.

Hamilton was duidelijk tot inkeer gekomen, maar wat was daar voor nodig geweest? Hamilton werd duidelijk gemaakt dat hij een rolmodel is voor miljoenen jongeren, waarvan er velen hopen succesvol te zijn in de kartsport en andere juniorcategorieën. Beïnvloedbare jeugd kan eenvoudig denken dat het dragen van bling achter het stuur een voorwaarde is voor succes, waardoor kopieergedrag op de loer ligt en zij zich dus blootstellen aan mogelijke blessures in het geval van een crash.

En dus ging Hamilton akkoord met een medische evaluatie voor dit evenement en het verder verwijderen van de meer vaste items voor aanvang van het GP-weekend in Monaco. Volgens de FIA zullen nadien geen verdere uitzonderingen meer worden gemaakt.

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

53 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull