Als je puur naar de WK-stand kijkt, dan heeft Max Verstappen nog altijd een flinke marge ten opzichte van de concurrentie nu we op een derde van het Formule 1-seizoen zitten: 31 punten. Duiken we dieper in de cijfers, zien we één coureur opvallend constant presteren. Het is misschien niet de coureur waar je meteen aan denkt, omdat hij in het verleden nog weleens in de fout ging: Charles Leclerc.
Zo leek de Monegask in 2022 Verstappen serieus uit te kunnen dagen in de strijd om de wereldtitel. Leclerc liep al schade op door uitvalbeurten in Spanje en Azerbeidzjan, maar gooide zijn titelaspiraties definitief weg toen hij aan de leiding reed van de GP van Frankrijk. Hij verloor de controle over zijn Ferrari en ging uiteindelijk de muur in.
Zo wispelturig als Leclerc eerder was, zo constant lijkt hij dit seizoen te zijn. Het valt door de opmars van bijvoorbeeld McLaren misschien niet zo op, maar Leclerc haalt uit elke race het maximale en dat zorgt ervoor dat hij er zeer goed bij staat in de strijd om de wereldtitel. Hij is momenteel zelfs de naaste belager van Verstappen.
Oké, de achterstand van Leclerc is 31 punten op dit moment, maar de Monegask deelde in Monaco toch een gevoelige tik uit. Daar waar hij zelf voor het eerst sinds de Grand Prix van Oostenrijk in 2022 weer een overwinning pakte, behaalde Verstappen zijn slechtste resultaat sinds de Grand Prix van Brazilië in 2022. Beide keren werd de Nederlander zesde. Bovendien liep Leclerc ineens zeventien punten in op de Nederlander.
Als we dieper in de cijfers duiken van de Monegask, zien we dat zijn slechtste resultaat tot nu toe een vierde plek is geweest. Daar waar Carlos Sainz een hele goede start van het seizoen kende en alle aandacht op zich vestigde, is dat ondertussen helemaal gedraaid. Leclerc presteert simpelweg beter en constanter dan zijn teamgenoot.
Zelfs Max Verstappen kan ondanks zijn sterke start niet tippen aan de constantheid van Leclerc. Daar speelt de zesde plek in Monaco natuurlijk een hele grote rol in. Zelfs Carlos Sainz zijn slechtste resultaat in 2024 is beter dan die zesde stek van Verstappen. De Spanjaard finishte drie keer op een rij op de vijfde plek, in China, Miami en Imola.
Tekst loopt verder onder de tabel. (uitvalbeurten & sprintraces zijn niet meegenomen in het overzicht)
Beste vs. slechtste resultaat in 2024
Positie WK | Coureur | Beste resultaat | Slechtste resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | P1 | P6 |
2. | Charles Leclerc | P1 | P4 |
3. | Lando Norris | P1 | P8 |
4. | Carlos Sainz | P1 | P5 |
5. | Sergio Perez | P2 | P8 |
6. | Oscar Piastri | P2 | P13 |
7. | George Russell | P5 | P8 |
8. | Lewis Hamilton | P6 | P9 |
Wat vooral opvalt in de tabel is dat een aantal coureurs al een fikse offday heeft gehad, behalve de mannen van Ferrari. Als het al zo zou zijn, dan is het in ieder geval niet echt te zien in de resultaten. Dat is ook een groot verschil voor de Scuderia ten opzichte van vroeger. Waar het Italiaanse team dan volledig het schip in ging, weten ze zich nu goed te herstellen en het maximale resultaat eruit te halen.
Waar Verstappen bijvoorbeeld een baalweekend in Monaco kende en Lando Norris een alternatieve tactiek zag mislukken in Saoedi-Arabië, kent iemand als Sergio Perez duidelijk meer problemen. In Australië finishte hij achter de Ferrari's en McLarens, in Imola schoot hij zichzelf in de voet met een slechte kwalificatie en in Monaco kwam hij niet eens door de eerste ronde.
Charles Leclerc heeft van dit alles nog geen last. Geen uitvalbeurt en het belangrijkste: maximale punten scoren. Daardoor stond hij ondertussen al vijf keer op het podium in acht races en werd tweede in de sprintrace in Miami. Als kers op de taart pakte hij in zijn thuisrace de overwinning. De grote vraag voor Leclerc en Ferrari zal zijn: hoe lang kunnen ze deze constante reeks volhouden?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!