De F1-regels schrijven dit seizoen voor dat elke auto van een team in ten minste twee vrije trainingen moet worden bestuurd door een rookie of junior-coureur.
Red Bull Racing gebruikt dit weekend dus de kans om aan die verplichting te voldoen — op een circuit waar Max Verstappen van oudsher goed uit de voeten kan. Klaarblijkelijk is het team van mening dat zijn afwezigheid in de eerste training zijn weekend niet nadelig beïnvloedt, niet méér dan ergens anders, althans.
Hoewel Verstappen de auto vrijdag niet bestuurt, betekent dat allerminst dat hij roostervrij is. Hij zal actief bij de gang van zaken betrokken zijn, zaken die betrekking hebben op 'zijn' auto immers. Zo zal hij allicht evengoed bij alle besprekingen aanwezig zijn, te beginnen voorafgaand aan de sessie, want wat zijn de doelstellingen voor het weekend en wat is daar op voorhand voor nodig?
Hij zal zich daarbij ook zeker mede ontfermen over Lindblad. De mentorrol, zo weten we ook vanuit de simwereld, ligt hem goed en hij staat erom bekend rookies graag met raad en daad op weg te helpen. Zijn kennis, over de auto, maar ook over het circuit, is daarbij van onschatbare waarde.
Op de momenten dat het aan de vrijdagcoureur zelf is om de auto rond te sturen, zal Verstappen alle zaken goed in de gaten houden, denk daarbij aan het radioverkeer en de telemetrie. Hoe waardevol is de feedback van Lindblad? Kan hij daar wat mee met het oog op latere sessies?
Dat soort vragen wordt doorgetrokken naar de debriefing na afloop van de eerste training. Wat hebben de engineers geleerd? Is de balans zoals verwacht? Zijn er bepaalde afwijkingen en zo ja, hebben die te maken met de setup van de auto of wellicht toch met Lindblad als coureur, omdat hij nou eenmaal een andere rijstijl heeft? Met de vergaarde informatie gaat Verstappen vervolgens VT2, zijn startpunt van het weekend vanuit coureursoogpunt.
Wat betekent dit voor Arvid Lindblad?
Voor Lindblad is dit een belangrijke stap: hij rijdt voor de tweede keer een officiële sessie gedurende een raceweekend, ditmaal in de RB21 van Verstappen. Het biedt hem niet alleen waardevolle ervaring, maar ook zichtbaarheid binnen het team en de Formule 1-wereld. Niet onbelangrijk in het licht van mogelijke stoeltjes voor volgend seizoen, waarbij hij in nadrukkelijk in beeld lijkt te zijn voor een Racing Bulls-zitje.
In de aanloop naar de Grand Prix van Mexico neemt Max Verstappen zijn rol iets anders op dan gebruikelijk: eerst observeren, analyseren en ondersteunen, in plaats van zelf direct het stuur over te nemen. Tegelijkertijd krijgt Arvid Lindblad zijn kans om zich te laten zien. Het is een strategisch evenwicht tussen prestatie-optimalisatie en talentontwikkeling. Bittere noodzaak volgens de regels, maar van de nood kan altijd een deugd gemaakt worden.
Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!