Right of review is niets nieuws in de Formule 1, en als het correct wordt gebruikt, kan het een hulpmiddel zijn voor een team om een fout recht te zetten als er belangrijk "relevant, nieuw bewijs" aan het licht komt. Het betreft dan bewijs dat niet bekend is bij de stewards en niet eerder beschikbaar was voor de stewards op het moment van hun oorspronkelijke oordeel, om ervoor te zorgen dat juiste right of reviews de behandeling krijgen die ze verdienen.
Red Bull gebruikte bijvoorbeeld de onboards van Alex Albon om de lijnen van Lewis Hamilton na te bootsen in Copse Corner na de beruchte botsing tussen de Brit en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië van 2021. Zo'n bewijs telt niet mee, want 'bewijs fabriceren' kan op weinig goedkeuring rekenen, zelfs als een team van mening is dat zichzelf veel onrecht is aangedaan, zoals Red Bull deed bij de straf voor Hamilton.
Het RoR-proces bestaat uit twee delen. Het eerste deel bepaalt of het team dat beroep aantekent - in dit geval Haas - de drempel van de 'nieuw bewijs'-regel heeft gehaald. Als de stewards het ermee eens zijn, dan wordt er op de reguliere manier een onderzoek ingesteld naar het incident waarbij de track limits in bocht zes niet werden bestraft. Zo niet, dan wordt de zaak geseponeerd en wordt het boek gesloten.
Het verzoek van Haas over de Grand Prix van de Verenigde Staten is interessant, omdat teammanager Peter Crolla een potentiële opening voor het team heeft geïdentificeerd. Cruciaal is dat er geen verdere straf wacht als je een RoR-beroep verliest. Je kunt geen punten of posities verliezen als er niets verandert, maar als je het goed doet, zijn er een paar miljoen redenen waarom het van belang zou kunnen zijn.
Anderen bekeken ook:
Echte reden achter het protest van Haas
In Austin bestond de top tien uit Max Verstappen, Lando Norris, Carlos Sainz, Sergio Perez, George Russell, Pierre Gasly, Lance Stroll, Yuki Tsunoda, Alex Albon en Logan Sargeant. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden vanaf de tweede en zesde plaats gediskwalificeerd. Een cruciale factor is dat Nico Hulkenberg elfde werd voor Haas, de eerste coureur buiten de punten. Hij eindigde 3,190s achter Albon, die negende werd.
Als Albon een straf van vijf seconden krijgt vanwege track limits, zou hij terugvallen naar de elfde plaats, waardoor Sargeant opschuift naar de negende plaats en Hulkenberg naar de tiende plaats. De Duitser zou zo één punt verdienen.
Het effect op het constructeurskampioenschap staat in de onderstaande tabel. De tekst gaat daarna verder.
Het constructeurskampioenschap als Albon wordt bestraft
# | Team + huidige stand | Als Albon wordt bestraft en Haas een punt krijgt |
---|---|---|
7. | Williams - 28 punten | Williams - 27 punten |
8. | AlphaTauri - 21 punten | AlphaTauri - 21 punten |
9. | Alfa Romeo - 16 punten | Alfa Romeo - 16 punten |
10. | Haas - 12 punten | Haas - 13 punten |
Right of review van Haas
Als het protest succesvol is, kan Haas Alfa Romeo tot op drie punten naderen in de strijd om de rode lantaarn in de Formule 1. Indien de beide teams op gelijke hoogte eindigen in het constructeurskampioenschap, pakt Haas de negende plaats op basis van het beste resultaat in een race (Hulkenberg werd zevende in Australië, Valtteri Bottas bemachtigde de achtste plaats in Bahrein en Qatar). Dat gegeven is veel makkelijker goed te maken dan een verschil van vier punten.
Als Haas Alfa Romeo voorbij gaat dankzij een extra punt, zou dat het team miljoenen dollars meer aan prijzengeld opleveren als de pot wordt verdeeld. Wie niet waagt, wie niet wint. Het eerste deel van de beoordeling staat gepland voor woensdag 8 november om 15.00 uur Nederlandse tijd. Het tweede deel volgt, indien nodig, op een later tijdstip.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
raindust
Wat was dan hiervoor de "niet echte" reden van dit protest?
Dit bericht is aangepast op:
Droogdrin
Ondanks dat ik vind dat het goed is dat dit uitgezocht word (want gelijke rechten voor iedereen en track limits zijn de duivels werk) is het wel tekenend voor Haas in de F1. Dit team is al jaren trieste veldvulling en is inmiddels meer bekend om zn geklungel buiten de baan dan zn prestaties daar binnen. Rich Energy, clown Gunther die kijkcijfertjes scoort op Netflix door zn eigen mensen af te branden en natuurlijk het chronische gebrek om een auto te ontwikkelen tijdens een seizoen. Dat je nu moet protesteren om 1 puntje is toch wel de bodem voor dit team. Als een 11de team niet mag hoop ik dat ze dit team vervangen door nieuw bloed om anderen een kans te geven. Slechter wordt het niet
Sammie Vvb
Jij noemt Steiner een clown en ik vind de man een smaakmaker. Alles is bij Haas te wijten aan een gebrek aan geld, vandaar dat zij met de (achteraf) oplichterszooi van Rich energy in zee gingen, en waar zij nu om een puntje een RoR indienen omdat dat heeel veeel geld op kan leveren dat 1e punt. Ik ben het vet met je oneens, ik hoop echt dat het ze beter zal gaan.
Droogdrin
Alles bij haas is te wijten aan slecht management en slechte keuzes. Twee prachtige begin jaren gehad met guttierez en Grosjean, vervolgens niet geïnvesteerd en eigenlijk van daar uit verder naar de bodem. Clown of smaakmaker is in beide gevallen subjectief maar zowel hij als Gene Haas hebben te weinig benul van het Europese speelveld. Rich Energy hadden ze mijlenver aan kunnen zien komen. Even simpel googlen was genoeg geweest om te gaan twijfelen. Mazepin de F1 in brengen ondanks reputatie en zeer gebrekkige prestaties omdat zn papa geld heeft en vervolgens Schumacher afgebrand (ja hij heeft veel fouten gemaakt maar de manier waarop is echt heel minderwaardig) en dan hulkenberg terug halen de F1. Het gaat echt niet beter. Ik ben een fan van kmag en hoop echt dat die gasten kunne knallen maar vergeet het maar. Niet met dit management
Sebsom
Jij noemt hem een smaakmaker? Ik denk eerder dat je van Clowns houd,jij stiekemerd.😉
Seicilindri
Ik vind Steiner inderdaad een smaakmaker. Ik kijk al 40 jaar ofzo en denk met weemoed terug aan al de wannabee teams die hun plekje in de F1 probeerden te veroveren, met hun soms larger than life teambazen. Denk aan Ken Tyrell, Lord March, Walter Wolf , Minardi, maar ook Frank Williams die in de jaren 70 jarenlang zonder een cent te hebben om zijn achterste te krabben wanhopig trachtte in de F1 te blijven. Het ene team was daar succesvoller in dan het andere maar het was zoveel leuker dan de klinische harde F1 wereld van nu . Laat Haas lekker blijven, ze kwamen goed de F1 binnen en wie weet wat ze nog kunnen brengen Al was het alleen maar vanwege Gunther
IreneE
ja dat vermoedde ik al.
Hennie-1965
Volgens mij zijn ze in het verhaal hierboven vergeten Hamilton en Leclerc uit de punten lijst te halen, want door de diskwalificatie van deze 2 heeft Haas al automatisch 2 plaatsen gewonnen, wat inhoud dat Hulkenberg en Sargent als P8 en P9 zijn geclassificeerd ipv P10 en P11 wat het op de finish lijn was. Als ze gelijk krijgen en er worden achteraf straffen uitgedeeld heeft dat alleen effect voor Albon ( P7 ) omdat die binnen 5 sec van beide Haas coureurs over de finish kwam, voor Tsunoda zal het geen gevolg hebben , die is bijna 15 sec voor de beide Haas rijders over de finish gegaan. Of zit ik ernaast en schuiven de anderen dan niet vooruit als er diskwalificaties zijn ?
RobW84
Los van het feit dat ik vind dat een niet innoverend team als Haas niet thuishoort in de koningsklasse van de racesport moet Haas toch echt een keer naar zichzelf gaan kijken. Als je enkele puntjes wil sprokkelen door wekenlang gesteggel met de FIA en de daarbij komende juridische kosten (die je beter in ontwikkeling kunt stoppen) dan wordt het tijd dat de FOM eens regels en eisen gaat stellen aan de deelnemende teams i.p.v. enkel aan nieuwe teams. Nieuw toe te treden teams moet jaren werk aantonen op papier dat ze duurzaam en innoverend willen zijn en deelnemende teams als Haas kunnen gewoon jarenlang deelnemen zonder ook maar 1% innovatie te brengen.