Right of review is niets nieuws in de Formule 1, en als het correct wordt gebruikt, kan het een hulpmiddel zijn voor een team om een fout recht te zetten als er belangrijk "relevant, nieuw bewijs" aan het licht komt. Het betreft dan bewijs dat niet bekend is bij de stewards en niet eerder beschikbaar was voor de stewards op het moment van hun oorspronkelijke oordeel, om ervoor te zorgen dat juiste right of reviews de behandeling krijgen die ze verdienen.
Red Bull gebruikte bijvoorbeeld de onboards van Alex Albon om de lijnen van Lewis Hamilton na te bootsen in Copse Corner na de beruchte botsing tussen de Brit en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië van 2021. Zo'n bewijs telt niet mee, want 'bewijs fabriceren' kan op weinig goedkeuring rekenen, zelfs als een team van mening is dat zichzelf veel onrecht is aangedaan, zoals Red Bull deed bij de straf voor Hamilton.
Het RoR-proces bestaat uit twee delen. Het eerste deel bepaalt of het team dat beroep aantekent - in dit geval Haas - de drempel van de 'nieuw bewijs'-regel heeft gehaald. Als de stewards het ermee eens zijn, dan wordt er op de reguliere manier een onderzoek ingesteld naar het incident waarbij de track limits in bocht zes niet werden bestraft. Zo niet, dan wordt de zaak geseponeerd en wordt het boek gesloten.
Het verzoek van Haas over de Grand Prix van de Verenigde Staten is interessant, omdat teammanager Peter Crolla een potentiële opening voor het team heeft geïdentificeerd. Cruciaal is dat er geen verdere straf wacht als je een RoR-beroep verliest. Je kunt geen punten of posities verliezen als er niets verandert, maar als je het goed doet, zijn er een paar miljoen redenen waarom het van belang zou kunnen zijn.
Anderen bekeken ook:
Echte reden achter het protest van Haas
In Austin bestond de top tien uit Max Verstappen, Lando Norris, Carlos Sainz, Sergio Perez, George Russell, Pierre Gasly, Lance Stroll, Yuki Tsunoda, Alex Albon en Logan Sargeant. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden vanaf de tweede en zesde plaats gediskwalificeerd. Een cruciale factor is dat Nico Hulkenberg elfde werd voor Haas, de eerste coureur buiten de punten. Hij eindigde 3,190s achter Albon, die negende werd.
Als Albon een straf van vijf seconden krijgt vanwege track limits, zou hij terugvallen naar de elfde plaats, waardoor Sargeant opschuift naar de negende plaats en Hulkenberg naar de tiende plaats. De Duitser zou zo één punt verdienen.
Het effect op het constructeurskampioenschap staat in de onderstaande tabel. De tekst gaat daarna verder.
Het constructeurskampioenschap als Albon wordt bestraft
# | Team + huidige stand | Als Albon wordt bestraft en Haas een punt krijgt |
---|---|---|
7. | Williams - 28 punten | Williams - 27 punten |
8. | AlphaTauri - 21 punten | AlphaTauri - 21 punten |
9. | Alfa Romeo - 16 punten | Alfa Romeo - 16 punten |
10. | Haas - 12 punten | Haas - 13 punten |
Right of review van Haas
Als het protest succesvol is, kan Haas Alfa Romeo tot op drie punten naderen in de strijd om de rode lantaarn in de Formule 1. Indien de beide teams op gelijke hoogte eindigen in het constructeurskampioenschap, pakt Haas de negende plaats op basis van het beste resultaat in een race (Hulkenberg werd zevende in Australië, Valtteri Bottas bemachtigde de achtste plaats in Bahrein en Qatar). Dat gegeven is veel makkelijker goed te maken dan een verschil van vier punten.
Als Haas Alfa Romeo voorbij gaat dankzij een extra punt, zou dat het team miljoenen dollars meer aan prijzengeld opleveren als de pot wordt verdeeld. Wie niet waagt, wie niet wint. Het eerste deel van de beoordeling staat gepland voor woensdag 8 november om 15.00 uur Nederlandse tijd. Het tweede deel volgt, indien nodig, op een later tijdstip.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!