Red Bull sloot een dominante Formule 1-campagne in Abu Dhabi af met 860 punten, de meeste voor een constructeur in de geschiedenis van de sport. Het enorme aantal punten werd behaald ondanks de budget cap die sinds 2021 van kracht is. Al drie seizoenen lang werken de teams onder een budgetplafond, die ingesteld is om de teams dichter bij elkaar te brengen en de enorme verschillen in uitgaven op de grid te elimineren.
De limiet was oorspronkelijk vastgesteld op 175 miljoen dollar, maar het bedrag werd verlaagd naar 145 miljoen dollar in 2021 vanwege de COVID-19 pandemie. Sindsdien is het bedrag verder verlaagd en dit jaar is het maximumbedrag 135 miljoen dollar. Met deze beperkingen heeft zelfs Haas, de meest recente nieuwkomer op de grid, de financiële middelen om tot de limiet te gaan, ondanks het feit dat zij in de afgelopen drie jaar twee keer als laatste eindigden in het constructeurskampioenschap.
Hoewel de limiet officieel 135 miljoen dollar bedraagt, ligt het werkelijke bedrag hoger wanneer rekening wordt gehouden met de indexering. Dit als gevolg van de inflatie en de kosten van levensonderhoud die de economieën wereldwijd hebben getroffen. Als een campagne meer dan 21 races telt, wordt het bedrag volgens de financiële reglementen van de sport bovendien verhoogd met 1,8 miljoen dollar per race.
Anderen bekeken ook:
Het afgelopen seizoen zouden er 24 Grand Prix-weekenden worden afgewerkt, maar dat werden er al snel 23 toen het evenement in China voor het derde achtereenvolgende jaar werd afgelast vanwege COVID-19. De race in Imola werd ook op het laatste moment afgelast vanwege verwoestende overstromingen in het gebied, maar de FIA telde het evenement nog steeds mee vanwege de late afgelasting en de inspanningen die de teams deden om activiteiten op het circuit op te zetten.
Rekening houdend met deze en andere vergoedingen, waaronder de testsessies die de teams samen met bandenleverancier Pirelli uitvoeren, komt de schatting van de uitgaven uit op 150 miljoen dollar. Er vanuit gaande dat alle tien de teams aan de limiet zitten, blijft Red Bull over als het efficiëntste team op de grid. Elk punt kostte net iets minder dan 175.000 dollar.
Mercedes en Ferrari waren dit jaar ongeveer half zo efficiënt als Red Bull in hun strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, zo groot was het gat dat Red Bull had op hun rivalen. Voor McLaren had het er heel somber uit kunnen zien als zij zich niet hadden hersteld in de tweede helft van het seizoen. Het team uit Woking bracht veel updates mee en werkte zich vanuit de achterhoede op naar een constante podiumkandidaat. Haas, dat onderaan het kampioenschap eindigde met 12 punten, had de slechtste verhouding tussen uitgaven en punten in het veld, waarbij elk punt neerkwam op ongeveer 12,5 miljoen dollar aan kosten.
Check hieronder de volledige cijfers.
# | Team | Punten in 2023 | Kosten per behaald punt ($) | Kosten per behaald punt (€) |
---|---|---|---|---|
1 | Red Bull | 860 | 174.418 | 159.000 |
2 | Mercedes | 409 | 366.748 | 334.328 |
3 | Ferrari | 406 | 369.458 | 336.798 |
4 | McLaren | 302 | 496.688 | 452.781 |
5 | Aston Martin | 280 | 535.714 | 488.357 |
6 | Alpine | 120 | 1.250.000 | 1.139.500 |
7 | Williams | 28 | 5.357.142 | 4.883.571 |
8 | AlphaTauri | 25 | 6.000.000 | 5.469.600 |
9 | Alfa Romeo | 16 | 9.375.000 | 8.546.250 |
10 | Haas | 12 | 12.500.000 | 11.395.000 |
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
jeroen-verzijl#65744
Eigenlijk zijn het er wel veel geworden en hoewel de race in Las Vegas spectaculair was ben ik het met Max eens dat het enkel om de show gaat en niet het racen, al die races in de woestijn, de F1 en de Amerikaanse beheerder willen en kijken eigenlijk alleen naar welk circuit het meeste betaald en de geschiedenis en de DNA van de F1 lijkt daarbij ondergeschikt te worden, al die stratencircuit, zijn niet allemaal een toevoeging. Jeddah wat een stratencircuit is( is dat werkelijk zo) en vegas, zou racen op Laguna Seca of het Australische Mount Panorama niet veel Cooper zijn en vegas kan met de hoge ticketprijs weleens dezelfde kant als miami op kunnen gaan half volle tribunes en ergens heb ik een herinnering dat de Franse GP van de calender ooit verdween omdat het circuit toen in handen was van Bernie Eclestone, dat is al wat jaartjes geleden, maar toen kon het niet dat hij een dubbele pet zou dragen, maar Liberty Media doet in LV hetzelfde? Soms denk je dat je de regels eindelijk snapt en dan is het toch weer anders! Maar het is toch wel apart dat als Logan Sargant blijft, dat max bijna 100x zoveel betaald voor zijn licentie, dat lijkt toch een grap?
Dit bericht is aangepast op:
Beverke
Best logisch met meest efficientste team. Heel veel punten op de score, met een maximum aan te besteden budgetplafond, vanzelfsprekend de laagste per punt. Beetje voor de hand liggende analyse.
Dit bericht is aangepast op:
Erik737
Niet echt een zinvolle analyse, zoals berverke ook al aangeeft, als alle teams hetzelfde besteden is de uitslag dezelfde als de stand in het wk. Bovendien klopt het niet helemaal want er vallen een aantal dingen buiten de budget cap, zoals salaris van de coureurs. Voor de totale efficiëntie zou je die kostenposten wel mee moeten tellen.