Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Financiële cijfers tonen aan: Red Bull is het efficiëntste F1-team

Na een dominante Formule 1-campagne is Red Bull het efficiëntste team in de Formule 1. Haas staat juist aan de andere kant van het spectrum nu ze laatste zijn geworden in het constructeurskampioenschap.

Japan 2023 Race Start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull sloot een dominante Formule 1-campagne in Abu Dhabi af met 860 punten, de meeste voor een constructeur in de geschiedenis van de sport. Het enorme aantal punten werd behaald ondanks de budget cap die sinds 2021 van kracht is. Al drie seizoenen lang werken de teams onder een budgetplafond, die ingesteld is om de teams dichter bij elkaar te brengen en de enorme verschillen in uitgaven op de grid te elimineren.

De limiet was oorspronkelijk vastgesteld op 175 miljoen dollar, maar het bedrag werd verlaagd naar 145 miljoen dollar in 2021 vanwege de COVID-19 pandemie. Sindsdien is het bedrag verder verlaagd en dit jaar is het maximumbedrag 135 miljoen dollar. Met deze beperkingen heeft zelfs Haas, de meest recente nieuwkomer op de grid, de financiële middelen om tot de limiet te gaan, ondanks het feit dat zij in de afgelopen drie jaar twee keer als laatste eindigden in het constructeurskampioenschap.

Hoewel de limiet officieel 135 miljoen dollar bedraagt, ligt het werkelijke bedrag hoger wanneer rekening wordt gehouden met de indexering. Dit als gevolg van de inflatie en de kosten van levensonderhoud die de economieën wereldwijd hebben getroffen. Als een campagne meer dan 21 races telt, wordt het bedrag volgens de financiële reglementen van de sport bovendien verhoogd met 1,8 miljoen dollar per race.

Het afgelopen seizoen zouden er 24 Grand Prix-weekenden worden afgewerkt, maar dat werden er al snel 23 toen het evenement in China voor het derde achtereenvolgende jaar werd afgelast vanwege COVID-19. De race in Imola werd ook op het laatste moment afgelast vanwege verwoestende overstromingen in het gebied, maar de FIA telde het evenement nog steeds mee vanwege de late afgelasting en de inspanningen die de teams deden om activiteiten op het circuit op te zetten.

Rekening houdend met deze en andere vergoedingen, waaronder de testsessies die de teams samen met bandenleverancier Pirelli uitvoeren, komt de schatting van de uitgaven uit op 150 miljoen dollar. Er vanuit gaande dat alle tien de teams aan de limiet zitten, blijft Red Bull over als het efficiëntste team op de grid. Elk punt kostte net iets minder dan 175.000 dollar.

Mercedes en Ferrari waren dit jaar ongeveer half zo efficiënt als Red Bull in hun strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, zo groot was het gat dat Red Bull had op hun rivalen. Voor McLaren had het er heel somber uit kunnen zien als zij zich niet hadden hersteld in de tweede helft van het seizoen. Het team uit Woking bracht veel updates mee en werkte zich vanuit de achterhoede op naar een constante podiumkandidaat. Haas, dat onderaan het kampioenschap eindigde met 12 punten, had de slechtste verhouding tussen uitgaven en punten in het veld, waarbij elk punt neerkwam op ongeveer 12,5 miljoen dollar aan kosten.

Check hieronder de volledige cijfers.

# Team Punten in 2023 Kosten per behaald punt ($) Kosten per behaald punt (€)
1 Red Bull 860 174.418 159.000
2 Mercedes 409 366.748 334.328
3 Ferrari 406 369.458 336.798
4 McLaren 302 496.688 452.781
5 Aston Martin 280 535.714 488.357
6 Alpine 120 1.250.000 1.139.500
7 Williams 28 5.357.142 4.883.571
8 AlphaTauri 25 6.000.000 5.469.600
9 Alfa Romeo 16 9.375.000 8.546.250
10 Haas 12 12.500.000 11.395.000

Mis niets van het F1-seizoen 2024 en download de F1-kalender eenvoudig voor jouw smartphone of PC.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull gewaarschuwd voor vertrek Verstappen bij aanblijvende onrust