Het Formule 1-seizoen 2009 was er eentje van grote veranderingen en een wisseling van de wacht. Voor het eerst reden de coureurs met het hybride KERS-systeem, dat energie die vrijkomt tijdens het remmen opslaat. Coureurs kunnen deze opgeslagen energie vrij laten komen tijdens een ronde en hebben zo de beschikking over tijdelijk extra vermogen.
Op bandenvlak zien we ook een verandering, de echte slick keert weer terug. In het voorgaande decennium hadden de droogweerbanden ook groeven, maar nu is de ouderwetse slick weer terug. Op de kalender dat staan in 2009 zeventien races, waaronder GP's die we al lang kwijt zijn als de Turkse race op Istanbul Park, of de Europese op het stratencircuit van Valencia.
In een poging om de Formule 1 attractiever en goedkoper te maken kwam de FIA met nieuwe regels op de proppen. Het nieuwe team van Brawn GP, dat het team van Honda kocht, verscheen voor het eerst aan de start. De nieuwe regels én het nieuwe team zorgden voor een daverende verrassing in 2019.
Als we het deelnemersveld bij de teams bekijken zien we grote verschillen met de huidige bezetting.
Team | Coureur |
---|---|
McLaren | Lewis Hamilton |
McLaren | Heikki Kovalainen |
Ferrari | Felippe Massa |
Ferrari | Kimi Raikkonen |
Ferrari | Luca Badoer * |
Ferrari | Giancarlo Fisichella * |
BMW Sauber | Robert Kubica |
BMW Sauber | Nick Heidfeld |
Renault | Fernando Alonso |
Renault | Nelsinho Piquet |
Renault | Romain Grosjean * |
Toyota | Jarno Trulli |
Toyota | Timo Glock |
Toyota | Kamui Kobayashi * |
Toro Rosso | Sébastien Bourdais |
Toro Rosso | Jaime Alguersuari * |
Toro Rosso | Sébastien Buemi |
Red Bull | Mark Webber |
Red Bull | Sebastian Vettel |
Williams | Nico Rosberg |
Williams | Kazuki Nakajima |
Force India | Giancarlo Fisichella |
Force India | Adrian Sutil |
Force India | Vitantonio Liuzzi * |
Brawn GP | Jenson Button |
Brawn GP | Rubens Barrichello |
Coureurs met een * achter hun naam waren invallers gedurende het seizoen.
Bij de coureurs, waarvan er in totaal vijfentwintig aan de start verschijnen, zien we volop namen die geen lange carrière in de Formule 1 wisten te realiseren. Mannen als Liuzzi, Glock, Alguersuari, Nakjima of Bourdais. Ondanks dat we al tien jaar verder zijn staan er in maart van dit jaar nog altijd coureurs op de grid die er destijds ook bij waren: Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Robert Kubica, Romain Grosjean en Sebastian Vettel.
Verrassing van het seizoen
De Formule 1-avonturen van BAR/Honda wilden niet vlotten en eind 2008 zetten de Japanners het team te koop. Ross Brawn, voormalig technisch directeur van Ferrari, kocht het voor een appel en ei, regelde motoren van Mercedes en verscheen met de BGP 001 ten tonele. Direct tijdens de wintertest maakte het team grote indruk door een tot twee seconden per ronde sneller te zijn dan de concurrentie.
Die concurrentie moest van McLaren en Ferrari komen, de smaakmakers van de jaren daarvoor, maar beide teams faalden glansrijk. Bij de seizoensopener domineerde Brawn, dat uiteindelijk zes van de eerste zeven races zou winnen. Langzaam krabbelden McLaren en Ferrari wat op, maar het Britse team wist slechts twee zeges te behalen, terwijl voor Ferrari de teller op één zege bleef steken. De tweede grote verrassing van het jaar kwam van Red Bull, dat haar eerste zege behaalde tijdens de verregende Grand Prix van China. Sebastian Vettel won voor teamgenoot Mark Webber. Het betekende de eerste van liefst zes zeges dat seizoen, genoeg voor een tweede positie in het WK bij de coureurs en constructeurs.
Problemen waren er ook voor grote namen als Williams, Toyota en Renault. Toyota scoorde enkele podiumplaatsen, maar kwam ondanks een gigantisch budget niet in het stuk voor. Bij Renault was de aftakeling nagenoeg compleet, nadat het team sinds 2006 in rap tempo terrein verloor. Het crashgate schandaal betekende een volgende mokerslag. Voor Williams was er niet eens een podiumplaats weggelegd.
Problemen waren er allerminst voor Jenson Button en Rubens Barrichello met Brawn GP. Eerstgenoemde kende een droomstart van het seizoen en nam met zes overwinningen in zeven races een voorschot op de titel. Een voorsprong die later in het seizoen als sneeuw voor de zon dreigde te verdwijnen, want na de zevende race volgde er nog slechts twee podiumplaatsen in tien races. Nadat de concurrentie het trucje van de dubbele diffuser had gekopieerd verloor het kleine team van Brawn snel terrein, maar wist het de concurrentie voor te blijven doordat deze zeer grillig scoorden. Zo veroverde Jenson Button en Brawn GP beide wereldtitels, net als in een mooi jongensboek.
McLaren en Red Bull wisselden prachtige raceweekenden af met povere resultaten, om over Ferrari nog maar te zwijgen. Het was kommer en kwel voor de Scuderia. De Italiaanse renstal kreeg een dreun te verwerken toen Felipe Massa tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije zwaar letsel opliep. De Braziliaan werd op zijn hoofd geraakt door een veer die afbrak bij de bolide van de voor hem rijdende Barrichello. Met zwaar hoofdletsel werd Massa afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij diverse ingrepen onderging. Zijn seizoen zat erop en zijn vervanger Luca Badoer sloeg een modderfiguur. Zijn optredens waren zo lachwekkend, waaronder een laatste startplaats in Valencia, dat de leiding na twee pogingen ingreep. Giancarlo Fisichella nam vanaf de Grand Prix van Italië plaats in de Ferrari, maar verder dan een negende plaats kwam hij niet.
Aan het einde van het seizoen nam de sport afscheid van kampioen Brawn GP dat opgekocht werd door Mercedes. Verder gaf Toyota er de brui aan en trok BMW de stekker uit de samenwerking met Sauber, waardoor het team weer op eigen benen kwam te staan.
Schandalen
De bom barstte in 2009 toen Nelson Piquet jr. bekend maakte dat hij tijdens de Grand Prix van Singapore 2008 in opdracht van het team crashte. Destijds veroorzaakte de Braziliaan een Safety Car-situatie waarvan teamgenoot Fernando Alonso profiteerde. De Spanjaard wist zo de race te winnen.
‘Crashgate’ was geboren en Piquet nam revanche voor zijn ontslag bij Renault door een boekje open te doen. Hoofdsponsor ING leverde zijn contract met de Franse renstal in en de FIA startte een onderzoek naar het incident. Uiteindelijk werden teambaas Flavio Briatore en rechterhand Pat Symonds voor vijf jaar geschorst en geweerd uit de Formule 1.
Meest gelezen
In dit artikel