Sommige circuits staan erom bekend dat ze nou niet altijd zorgen voor de meest spectaculaire races. Ook dit seizoen waren er enkele races waar de positiewisselingen de Formule 1-fans alles behalve om de oren vlogen. Toch waren er ook GP's waar er voor de gemiddelde fan veel te genieten viel. Zo blijkt uit data verzameld door het Mercedes-team.
In negatieve zin springen er twee Grands Prix uit, namelijk de GP van Australië en de GP van Monaco. Daar waren er gedurende de races nog geen twintig inhaalcties te bewonderen. Ook in Frankrijk, Spanje, Hongarije, Rusland en Canada viel er niet heel veel te genieten.
Aan de andere kant waren er ook genoeg races waar het smullen was geblazen. De twee races die er logischerwijs uitsteken zijn de Grands Prix van Duitsland en Brazilië. Ook in Bahrein, Azerbeidzjan en België was het bijna niet bij te houden hoeveel er van positie werd gewisseld.
Enkele opvallende statistieken
- In Hongarije is inhalen zonder behulp van DRS vrijwel onmogelijk. 87.5% van de inhaalacties werden daar dit jaar voltooid met behulp van DRS.
- In Monaco is DRS eigenlijk vrijwel nutteloos. Geen enkele van de 18 inhaalacties werd er in 2019 in Monaco met behulp van DRS voltooid.
- In de statistieken van de GP's van Canada en Azerbeidzjan is duidelijk te zien dat inhalen voornamelijk op de lange rechte stukken wordt voltooid.
- Uit de statistieken van de GP van Duitsland komt duidelijk naar voren dat het een knotsgekke regenrace was. Het kende de meeste inhaalacties van het seizoen, maar het op-een-na laagste percentage aan DRS-inhaalacties.
- In totaal werden er in 2019 een mooi aantal van 1222 inhaalacties ingezet, wat neerkomt op gemiddeld ongeveer 58 inhaalacties per race.
- Van deze 1222 inhaalacties werden er 563 gedaan met behulp van DRS. Dat komt neer op gemiddeld ongeveer 27 inhaalacties met behulp van DRS per race.
Zie hieronder het complete overzicht. Wat valt jou nog meer op? Laat het ons weten in de reacties.
Inhaalacties in 2019
Grand Prix | Inhaalacties | Inhaalacties met DRS | % inhaalacties met DRS |
---|---|---|---|
Duitsland | 105 | 20 | 19.0% |
Bahrein | 97 | 47 | 48.4% |
Brazilië | 92 | 31 | 33.7% |
Azerbeidzjan | 85 | 60 | 70.5% |
België | 82 | 44 | 53.6% |
Singapore | 78 | 22 | 28.2% |
Italië | 73 | 26 | 36.1% |
VS | 72 | 37 | 51.3% |
China | 61 | 22 | 36.1% |
Mexico | 61 | 36 | 59.0% |
Japan | 60 | 29 | 48.3% |
Oostenrijk | 57 | 38 | 66.7% |
Groot-Brittannië | 49 | 16 | 33.3% |
Abu Dhabi | 48 | 23 | 47.9% |
Canada | 39 | 28 | 71.8% |
Rusland | 36 | 14 | 38.9% |
Frankrijk | 32 | 18 | 56.3% |
Hongarije | 32 | 28 | 87.5% |
Spanje | 31 | 17 | 54.8% |
Monaco | 18 | 0 | 0% |
Australië | 14 | 7 | 50% |
Totaal | 1222 | 563 | 46.1% |
Gemiddeld / race | ~ 58 | ~ 27 | 46.1% |
Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365. De gebroeders Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel nemen het volledige seizoen 2019 onder de loep.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!