Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

De grootste F1-flops van het jaar

Na een lijst met hoogtepunten heeft RacingNews365 ook de grootste Formule 1-flops van 2023 op een rijtje gezet. Wie moet er deze winterstop aan het werk om aankomend seizoen niet in herhaling te vallen?

Perez Abu Dhabi
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In een seizoen met winnaars, zijn er ook verliezers. Welke coureur zal 2023 zo snel mogelijk willen vergeten? En welk team heeft nog flink wat werk te verrichten gedurende de winterstop?

RacingNews365 heeft een selectie gemaakt van de grootste flops van 2023. We beginnen met een coureur die, in ieder geval op papier, alles deed wat zijn team van hem verlangde, maar op andere vlakken ten onder ging.

Sergio Perez

Het seizoen van Sergio Perez ging bergafwaarts nadat hij in ronde 48 van de Grand Prix van Miami werd gepasseerd door zijn teamgenoot Max Verstappen, die van de negende positie naar de overwinning reed. Het lukte Perez niet om vanaf pole weg te rijden en hij werd vervolgens na een late stop van de Nederlander ingehaald.

Zijn vorm zakte daarna steeds verder weg. Perez kreeg het meermaals niet voor elkaar om Q3 te halen en stond daardoor meteen op achterstand. Tel daar heel wat incidenten bij op en het was niet zo'n goed jaar voor de Mexicaan. Zeker na de zomerstop had Perez een dramatische periode en uiteindelijk zou hij nog maar twee keer op het podium staan.

Een diepgaande analyse in de fabriek bracht wat antwoorden en hij kreeg het nog net voor elkaar om als tweede te finishen in het kampioenschap, maar een herhaling in 2024 zal zeker niet worden getolereerd.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Alpine

Als één managementlid opstapt, kan dat gebeuren, twee verliezen gaat op onzorgvuldigheid lijken, maar vier leden verliezen in een paar weken?

In de zomer van 2023 werden Laurent Rossi (CEO), Otmar Szafnauer (teambaas), Alan Permane (sportief directeur) en Pat Fry (Chief Technical Officer) allemaal ontslagen, of ze namen zelf ontslag. Fry liet toen weten dat het team 'geen ambitie heeft om verder te komen dan de vierde plaats'. De Franse renstal viel van P4 naar P6 in het constructeurskampioenschap en maakte in 2023 een daling mee van 53 WK-punten ten opzichte van het jaar ervoor.

Alpine bevindt zich op dit moment in een soort niemandsland. Ze staan ruim voor op de laatste vier teams, maar lopen 160 punten achter op Aston Martin op P5.

Bruno Famin heeft nu de leiding overgenomen als tijdelijke teambaas, maar Alpine is in de war. De hoop om weer omhoog te klimmen op de ranglijst is vervlogen na het vertrek van Szafnauer.

			© XPBimages
	© XPBimages

Mercedes en Ferrari

Zowel Mercedes als Ferrari kunnen de schuld van het tegenvallende seizoen alleen maar bij zichzelf neerleggen. Tel de WK-punten van beide teams bij elkaar op, en je mist er nog steeds 45 ten opzichte van Red Bull.

Mercedes liep dit seizoen achter de feiten aan door vast te blijven houden aan het zero sidepod-concept, terwijl Ferrari halverwege het seizoen eigen 'badkuip'-ontwerp losliet en net als Mercedes besloot om naar de ontwerpfilosofie van de RB19 te gaan kijken.

De beide teams beloven veranderingen in 2024, maar beginnen feitelijk gezien twee jaar later met hun nieuwe concepten dan dat Red Bull dat gedaan heeft. Dat zijn twee jaar en 38 Grand Prix-overwinningen aan ervaring die het team uit Milton Keynes nu in haar achterzak heeft.

Het gat naar Red Bull zou verkleind kunnen worden, maar het zal naar verwachting niet genoeg zijn om regelmatig de uitdaging aan te gaan. Mercedes en Ferrari zijn medeverantwoordelijk voor de dominantie van Red Bull en moeten naarstig naar een oplossing zoeken.

			© XPBimages
	© XPBimages

Lance Stroll

Het moet niet makkelijk zijn om teamgenoot te zijn van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Toch is het verschil in resultaat te groot om dit als excuus te kunnen gebruiken voor Lance Stroll.

De Canadees kwam in 2023 niet verder dan de tiende plek in het rijderskampioenschap, en met 74 WK-punten is het gat met teamgenoot Alonso op P4 te groot (206 WK-punten). Bovendien wist Stroll geen enkele keer het podium te beklimmen, ook niet aan het begin van het seizoen toen Aston Martin nog kon meekomen met de top van het veld.

Dan moet de Aston Martin-coureur deze winterstop toch nachtmerries hebben van de acht podiumplaatsen die zijn teamgenoot afgelopen seizoen wist te behalen, zou je denken...

			© XPBimages
	© XPBimages

Logan Sargeant

Logan Sargeant maakte zijn eerste seizoen mee in de koningsklasse, dus zijn resultaten moeten met een korreltje zout genomen worden, aangezien de Amerikaan zich nog midden in de leerfase bevindt.

Toch was het geen sterk seizoen voor de Williams-coureur. Hij wist maar tijdens één race punten te scoren (in Austin), terwijl zijn teamgenoot Alex Albon maar liefst zeven keer in de top 10 wist te eindigen.

Daarbij is Sargeant de enige coureur dit seizoen die tijdens een race, namelijk tijdens de Grand Prix van Qatar, besloot de handdoek in de ring te gooien. Hij viel uit vanwege uitdroging door de extreme weersomstandigheden. Tel daarbij op dat hij bovenaan staat in het kampioenschap schade rijden van 2023, dan is het duidelijk: 2024 moet een beter seizoen worden voor de Amerikaan.

			© XPBimages
	© XPBimages

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld