Grand Prix van Singapore
Het Marina Bay Street Circuit in Singapore wordt vaak vergeleken met het circuit van Monaco. Ja, de rechte stukken zijn iets langer dan in het prinsdom en dus komt meer vermogen van pas, maar juist op dat gebied heeft Honda sinds de GP van Monaco stappen weten te zetten. Tel daarbij op dat het chassis dat Verstappen eind mei in staat stelde Lewis Hamilton te volgen ook alleen maar beter is geworden, en de conclusie luidt dat Verstappen misschien niet eens een kanshebber is voor de zege, maar misschien wel de torenhoge favoriet. Max Verstappen is bovendien altijd sterk geweest in de straten van Singapore. In 2015 reed hij er in de Toro Rosso een wereldrace en in 2017 kon hij er wellicht al een gooi doen naar de zege, ware het niet dat hij bij de start gesandwicht werd door de beide Ferrari-coureurs. Vorig jaar nog werd de Red Bull-coureur er knap tweede.
Grand Prix van Mexico
Alles wat Max Verstappen in Mexico aanraakt, verandert in goud. Dat was de laatste twee jaar in ieder geval wél zo. Net als in Singapore zal Verstappen daar al over de Spec 4-motor van Honda beschikken en als Honda het écht op de heupen krijgt, misschien al wel over een Spec 5-motor. Honda en Red Bull willen maar wat graag gridstraffen incasseren als dat betekent dat de motor in hoog tempo kan worden doorontwikkeld. Tekst gaat verder onder de foto.
Die gridstraf zal Red Bull echter niet in Mexico willen incasseren. Op het circuit waar door de hoge ligging en ijle lucht motorvermogen sowieso niet zo doorslaggevend is als op andere circuits, bewezen Max Verstappen en Red Bull in de voorbije twee jaar al te kunnen winnen. Het waren zelfs dominante kop-staart overwinningen, waarin Verstappen hooguit door pitstops kortstondig de leiding af moest staan.
Grand Prix van Japan
In 2016, 2017 én 2018 stond Max Verstappen op het podium op de thuisbaan van Red Bulls nieuwe motorleverancier Honda. Het is dus veilig om te stellen dat de Nederlander er een aardig track record op na houdt. Van het technische circuit, de baan waar Max Verstappen in 2014 als vrijdagcoureur zijn F1-debuut maakte, wordt vaak gezegd dat je er als coureur nog het verschil kunt maken, wat Verstappen op het lijf geschreven is. Natuurlijk zal Honda er bovendien alles aan gelegen zijn om in het jaar van de eerste overwinningen sinds de terugkeer in de Formule 1 in 2015 goed voor de dag te komen op het eigen Suzuka. Goede aerodynamica en voldoende vermogen gaan er hand in hand, zonder dat één van beide echte de overhand heeft. Laat het pakket van Red Bull nu gemiddeld goed zijn en alleen maar beter worden.
Meest gelezen