Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

'De grote drie': Sainz in illuster rijtje dankzij nieuw F1-contract

Carlos Sainz heeft na een maandenlange zoektocht bekend gemaakt dat hij vanaf komend jaar bij Williams gaat rijden. En dankzij die keuze komt de Spanjaard in een illuster rijtje terecht met coureurs die voor 'de grote drie' teams reden.

Sainz Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz wist al erg vroeg in het jaar dat hij na dit seizoen bij Ferrari moest vertrekken. De Scuderia gaf de voorkeur aan de komst van Lewis Hamilton, waardoor Sainz op zoek kon naar een nieuw Formule 1-team.

De Spanjaard kreeg aanbiedingen van vele teams, maar koos uiteindelijk voor Williams. Het historische Britse team is bezig aan een wederopbouw en ziet in Sainz de perfecte man om dit, samen met Alexander Albon, te begeleiden als coureur. Voor Sainz is Williams alweer zijn vijfde team op de grid.

Na Toro Rosso, Renault, McLaren en Ferrari kan de Spanjaard vanaf 1 januari 2025 Williams aan dat lijstje toevoegen. Sainz komt nu in een illuster rijtje terecht met coureurs die voor 'de grote drie' reden: Ferrari, McLaren en Williams. De drie succesvolste teams uit de geschiedenis van de sport. Er zijn tot op heden maar twee coureurs die dat ook kunnen zeggen.

Nigel Mansell

De eerste naam die we behandelen is Nigel Mansell. De Brit maakte in 1980 zijn Formule 1-debuut bij Lotus. Hier zou hij vijf seizoenen rijden, alvorens hij in 1985 een contract tekende bij Williams. Bij het team uit Grove zou Mansell vier seizoenen actief zijn en dertien Grands Prix winnen, alvorens hij in 1989 voor Ferrari koos.

De periode bij de Scuderia was minder succesvol, want in twee seizoenen won Mansell 'slechts' drie races. Het zorgde ervoor dat de Brit de lokroep vanuit zijn oude team, Williams, niet kon weerstaan. In 1991 én 1992 had Williams een zeer competitieve auto en dat resulteerde in 14 overwinningen. Ook won Mansell in 1992 de wereldtitel, nadat hij deze in 1991 aan Ayrton Senna had moeten laten. Echter voor 1993 haalde Williams Alain Prost. Mansell was hier niet over te spreken, aangezien de twee al eens eerder, niet erg succesvol, teamgenoten waren geweest bij Ferrari. 

Ondanks verwoede pogingen van Williams om de relatie te helen, stopte Mansell met Formule 1. Echter na één jaar afwezigheid keerde de Brit terug en opnieuw lag er bij Williams een contract klaar. Dit keer niet als fulltime coureur, maar als vervanger van de David Coulthard, die op zijn beurt de verongelukte Ayrton Senna verving. In de laatste race van het seizoen won Mansell de GP van Australië, zijn laatste overwinning ooit in de Formule 1. Voor het seizoen van 1995 vertrok Mansell naar McLaren, maar na slechts 2 races was dat avontuur alweer ten einde.

Hij werd daarmee wel de tweede coureur ooit die voor 'de grote drie' had gereden. De eerste coureur die dat voor elkaar kreeg, was iemand die Mansell niet kon uitstaan.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© Photo4
	© Photo4

Alain Prost

Want de eerste man die het voor elkaar kreeg om voor alle drie de grote teams te rijden, was Alain Prost. De Fransman maakte, net als Mansell, zijn debuut in in de koningsklasse in 1980. Prost mocht dat jaar bij McLaren instappen. Echter na één jaar was het avontuur in Woking al voorbij en trok Prost naar Renault.

Drie seizoenen en negen overwinningen later keerde Prost terug bij McLaren. In zes seizoenen won Prost drie wereldtitels met de Britse renstal en won hij 30 Grands Prix. In 1990 stapte Prost over naar Ferrari, maar dat avontuur duurde slechts twee jaar. In zijn eerste jaar in 'het rood' won Prost bijna zijn vierde titel, maar in Japan crashte Prost en zijn eeuwige rivaal Senna in de eerste bocht, waardoor Senna wereldkampioen werd. 

In 1991 werd de relatie tussen Prost en Ferrari met de week slechter. Prost won geen Grand Prix dat jaar en gaf daar Ferrari de schuld van. Tegen het einde van het jaar had het Italiaanse team er genoeg van, waarna de Prost vervingen door Gianni Morbidelli. Prost kreeg een flinke zak geld mee zodat hij in 1992 niet bij een ander team aan de slag ging. Echter na een tussenjaar, keerde Prost in 1993 terug op de grid. Bij Williams wel te verstaan. Hij werd zo de eerste coureur die voor 'de grote drie' had gereden. En dat seizoen wist Prost notabene zijn vierde wereldtitel binnen te halen. Daarna was het wel gedaan met de Fransman die eind 1993 aankondigde zijn wereldtitel niet te verdedigen en te stoppen met Formule 1.

Overigens is er eigenlijk nog een derde coureur die voor zowel McLaren, Ferrari als 'Williams' reed. Jacky Ickx kwam in 1976 uit voor Frank Williams Racing Cars, het eerste Formule 1-project van Frank Williams. Dit team zou later worden overgenomen door Hesketh, waarna Frank Williams een nieuw team stichten: Williams. Dit is het hedendaagse Williams en om die reden telt de Belg niet mee in bovenstaand lijstje. 

			© Photo4
	© Photo4

Ook interessant:

Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen

In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?

Bekijk je de podcast liever op YouTube, dan kan dat hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Verstappen krijgt gloednieuwe uitdaging van Red Bull