Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De IndyCar-regel die Verstappen in Monaco een betere startpositie had opgeleverd

Max Verstappen was na afloop van de kwalificatie niet te spreken over zijn crashende teamgenoot, die hem een kans op een betere startpositie ontnam. In de IndyCar is er echter een regel die de pijn van de Nederlander na afloop van de kwalificatie in Monaco wat had kunnen verlichten.

Max Verstappen was bezig aan een van zijn sterkste rondes van het Grand Prix-weekend in Monaco toen hij een Red Bull- en Ferrari-bolide op zijn weg vond die hem letterlijk dwars lagen. Het betekende dat hij zijn vierde plaats, die hij op dat moment in handen had, niet meer kon verbeteren. Sergio Perez was namelijk gecrasht in zijn ultieme poging om de poleposition te veroveren. Achter hem reden alle andere toppers, die hun ronden af moesten breken. Het leverde vooral bij Max Verstappen frustratie op. Ook al was het zijn teamgenoot, hij hekelt hij het feit dat een coureur op papier opzettelijk zou kunnen crashen om zo een rode vlag te veroorzaken en zijn startpositie vast te zetten. "Als je een goede eerste run hebt, dan denk je 'nou weet je wat, ik blokkeer wel even en knal hem tactisch de muur in'. Het kan wel!", lacht hij. De regels moeten volgens Verstappen anders worden. "Het is iets waar we al een tijdje mee bezig zijn. Het is pijnlijk", zo laat hij optekenen tegenover onder meer RacingNews365 .

IndyCar-regel

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Vorig jaar waren er ook al momenten waarop er tijdens Q3 een rode vlag werd veroorzaakt en de laatste runs daardoor niet konden worden afgemaakt. Wat te denken van Charles Leclerc, die zelf zijn auto in de muur parkeerde en zo zijn poleposition bezegelde. Een dag later betaalde hij daar echter wel de prijs voor toen zijn versnellingsbak kapot bleek te zijn. Toen was er na de race ook al een discussie over de regels. Wat kan er gedaan worden om het eerlijker te maken? Het is natuurlijk lastig, zo niet onmogelijk, om coureurs te compenseren die bezig waren aan een goede ronde op het moment dat de rode vlag werd gezwaaid, maar het is wel mogelijk om de veroorzaker te straffen voor zijn zonde. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, in de Verenigde Staten, heeft de IndyCar-klasse daar iets op gevonden. Al sinds jaar en dag worden de veroorzakers van rode vlaggen namelijk gestraft. De coureur die in de kwalificatie de rode vlag veroorzaakt, die ziet zijn beste twee tijden namelijk geschrapt worden.

Verstappen zou een plekje opschuiven

Het effect? In dat geval zou vorig jaar bijvoorbeeld Charles Leclerc in Monaco niet vanaf poleposition zijn vertrokken (als hij de start had gehaald natuurlijk), maar vanaf P10. Hetzelfde geldt voor Sergio Perez dit jaar, die op zondag vanaf P10 gestart zou moeten hebben als de IndyCar-regel in de Formule 1 was toegepast. Verstappen zou in dat geval een plek zijn opgeschoven naar P3. Alhoewel hij misschien ook Sainz had kunnen verschalken en in theorie de tweede plek haalbaar was, had het toch enig soelaas geboden. Tegelijkertijd zou deze regel er misschien ook voor zorgen dat coureurs iets voorzichtiger zijn en minder snel voor rode vlaggen zorgen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal