Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Nico Hulkenberg

De knotsgekke dag waarop Hulkenberg een bijna zekere Grand Prix-zege weggooide

Nico Hulkenberg lijkt niet meer terug te keren in de koningsklasse van de autosport en dus zal hij voorlopig te boek staan als de Formule 1-coureur met de meeste Grands Prix zonder een podium. Dat had hij in 2012 kunnen voorkomen.

Hulkenberg
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aston Martin
De carrière van Nico Hulkenberg is tegelijkertijd een hele mooie, maar ook een teleurstellende. De Duitser stond aan de start van 179 Grands Prix, maar wist nooit het podium te bereiken ondanks periodes bij Williams, Force India, Sauber, Racing Point en Renault.

Uiteindelijk wist Hulkenberg nooit een plekje af te dwingen bij een topteam, maar het had zomaar anders kunnen lopen.

De dag die alles had kunnen veranderen

De carrière van Hulkenberg is er ook een van de gemiste kansen. Een zo'n kans was in Brazilië, in 2012. Het was de laatste race van het seizoen en alles stond op het spel voor de titelkandidaten.

De race op Interlagos stond vol van spektakel. Niet alleen was het de laatste race van Michael Schumacher, ook kwam de spannende titelstrijd tussen Sebastian Vettel en Fernando Alonso tot een prachtig hoogtepunt.

Maar ook was het de race die Nico Hulkenberg misschien wel had moeten winnen, of in ieder geval op zijn minst op het podium had moeten eindigen. De Duitser kwalificeerde als zevende, maar tijdens de door regen geplaagde race wist hij zich naar voren op te werken.

Knotsgekke GP van Brazilië

Toen een groot deel van het veld een pitstop maakte voor regenbanden, bleef Hulkenberg buiten, net als Jenson Button. De rest ging niet veel later terug naar binnen voor droogweerbanden en het duo vooraan, met The Hulk aan de leiding, reed op een gegeven moment wel een minuut voor op de rest, totdat er een safety car de baan op kwam.

Het veld zat vervolgens weer dicht op elkaar, maar Hulkenberg bleef aan de leiding. Na een foutje in ronde 48 kon Hamilton hem inhalen, maar de Force India-coureur ging niet bij de pakken neerzitten. Een zestal ronden later probeerde hij de leiding weer over te nemen van de Brit, maar opnieuw ging hij de fout in. .

Hij verloor de controle over zijn wagen en gleed in de zijkant van Hamilton. Het gevolg: een kapotte McLaren voor Lewis en veel tijdverlies plus een drive through penalty voor Hulkenberg. Uiteindelijk finishte hij als vijfde, op vijf seconden achter de winnaar van de race.

En ohja, de titel ging na een knotsgekke strijd naar Vettel, die in de openingsronde nog in de rondte werd getikt en laatste lag. Alonso kwam uiteindelijk drie punten te kort om zijn derde titel te veroveren. Button won de race.

Overigens heeft de Formule 1 vorig jaar tijdens de eerste coronalockdown de samenvatting van deze race op YouTube gezet. Deze is hier terug te vinden.

Mijn hart bloedde

Jaren later zegt Hulkenberg dat een zege in Brazilië zijn carrière voorgoed had kunnen veranderen. "Waarschijnlijk wel. Toen ik de race terugkeer bloedde mijn hart. Ik reed op een gegeven moment wel 50 seconden voor. Het was een speciale dag, een speciale race van een jonge Hulk. Eentje voor de geschiedenisboeken."

Ook interessant:

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

1 reactie

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x