We hebben dit weekend nog niet heel veel droge meters gezien in de Formule 1. Wat de banden allemaal doen gedurende een longrun wordt gezien als een groot vraagteken. Toch doet Pirelli een gooi naar wat de beste strategie is en de Italianen gaan daarbij uit van een tweestopper. "De medium band is de beste band om te starten en wisselen naar achtereenvolgens harde- en daarna weer naar medium banden is het snelst. Het voordeel is dat je dan al vroeg in de race de verplichte twee verschillende compound hebt gebruikt, waardoor alle opties voor een laatste stint openliggen", zo redeneert Pirelli. "Voor coureurs die niet meer twee sets medium banden tot hun beschikking hebben is medium-hard-soft een goed alternatief", zo vervolgt men. Is een éénstopper dan helemaal uitgesloten? "Van medium naar hard is mogelijk, maar valt zeer lastig te managen."
Iedereen ruim voorzien
Veel hangt natuurlijk af van welke banden de coureurs nog over hebben. Welnu, de drie topteams hebben allemaal nog twee hagelnieuwe sets medium banden over, evenals voldoende zachte banden en een set harde banden. Omdat er veel in de regen is gereden, hebben ze allemaal veel slicks opgespaard. Opties dus te over voor de mannen vooraan, waaronder ook Max Verstappen. Hij zal Carlos Sainz het liefst bij de start al opzij willen zetten en anders ligt in een vroege eerste pitstop de optie voor een undercut. Je mag er immers vanuit gaan dat Verstappen op zijn minst het tempo van Sainz moet kunnen volgen. Overigens moet Verstappen wel zijn spiegels in de gaten houden, want Charles Leclerc start vlak achter hem en zal zich in de strijd willen mengen. In Sergio Perez echter zal Verstappen echter hopen iemand te hebben om op terug te vallen, of anders gezegd: iemand die Leclerc het leven zuur kan maken.
Meest gelezen