Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De technische geheimen van de nieuwe Alfa Romeo-bolide

Alfa Romeo presenteerde maandagmiddag de C41 van Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi. Het team maakte er geen geheim van waar de grote verschillen ten opzichte van de wagen van 2020 zitten: aan de voorkant.

De grootste wijziging zien we direct aan de voorkant van de auto. De karakteristieke neus van de Alfa heeft plaatsgemaakt voor een ontwerp dat meer in lijn ligt met dat van de concurrentie. De grote opening in de neus doet denken aan die van de RB16 van Red Bull verleden jaar. Alfa Romeo houdt vast aan een voorvleugel met sterk aflopende vleugelelementen. Wel zien we een duidelijke ‘knik’ in de vleugel. In het aanzicht vanaf de zijkant is duidelijk te zien dat de Italiaanse renstal een flinke neuscorrectie heeft ondergaan, waarbij ook de cape aan de zijkant van de neus fors onder handen is genomen. Dit onderdeel dient voor de geleiding van de lucht onder de auto

Aan de zijkant van de auto zien we de nieuwe barge boards op de C41 en heeft het designteam extra aandacht besteed aan de asterixvleugels rondom de sidepods. Het horizontale element is voorzien van een extra vleugeltje.

De nieuwe Ferrari-motor zorgt nog niet voor grote veranderingen bij de airbox. Alfa Romeo houdt vast aan de driehoekige airbox, met vlak daarachter twee openingen voor de koeling van de hybride systemen. Wel lijken de sidepods iets sneller naar binnen te lopen.

De grootste wijziging aan de achterzijde bevindt zich bij de engine cover. In 2020 liep deze hoog door, maar nu heeft Alfa Remeo gekozen voor een sneller aflopende, hoekige lijn. Aan het einde van de engine cover is een dubbele T-wing bevestigd. Bij de achtervleugel is duidelijk te zien dat gekozen is voor een andere bevestiging van het DRS-mechanisme. Aan de achterzijde laat het team zo min mogelijk zien van de nieuwe diffuser, die door het contrast van de foto’s te verhogen alsnog getoond kan worden.

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"