McLaren-teambaas Andreas Seidl hoopt dat enkele ontwikkelingen achter de schermen zijn team volgend jaar een boost kunnen geven. Het team zakte in 2021 terug naar de vierde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs, daar waar het een jaar eerder nog op de derde plek was geëindigd. Dit jaar vecht het team uit Woking opnieuw om de vierde plek, maar dit maal met Alpine. Bij het ingaan van de zomerstop staat McLaren op de vijfde plek, met vier punten achterstand op de Franse concurrentie.
McLaren verwachtte geen grote veranderingen
In een exclusief interview met RacingNews365 moet Seidl toegeven dat hij niet verrast is door de positie waarop zijn team momenteel staat. Eigenlijk is er niet veel veranderd in de pikorde, ondanks de nieuwe reglementen. "Kijkend naar de verhoudingen had ik geen grote veranderingen verwacht bij het ingaan van dit nieuwe Formule 1-tijdperk. Waarom niet? Omdat er geen reden is dat de teams die op dit moment beter zijn - met hun gevestigde organisaties, bewezen infrastructuur en de tools die zij gebruiken - het niet beter zouden doen dan wij in de aanloop naar het nieuwe tijdperk. Dat is ook wat we nu zien", zo doelt hij op de voorsprong van Red Bull, Mercedes en Ferrari. Volgens Seidl heeft het budgetplafond er zelfs voor gezorgd dat enkele andere teams in het middenveld het gat naar McLaren hebben kunnen verkleinen. "Sommige van hen, zoals Alpine en Alfa Romeo, die hebben al state-of-the-art infrastructuur tot hun beschikking. Daarom moeten we accepteren dat deze teams minstens zo goed kunnen presteren als wij en soms misschien zelfs voor ons staan. Daar zijn we natuurlijk niet blij mee, maar dat is de realiteit waar we in leven", zo verklaart Andreas.
McLaren hoopt op verbetering in de toekomst
Toch denkt Seidl ondanks dit alles dat zijn team momenteel goed bezig is en stappen zet. "In een jaar als deze merk ik dat we als team stappen maken op verschillende vlakken. De manier waarop we te werk gaan in de fabriek, de manier waarop we tussen de races door samenwerken, maar ook qua productiviteit en qua pitstops. Voor mij is het het belangrijkste dat we tijdens een seizoen als deze stappen voorwaarts blijven zetten. Dat is van enorm belang om over een jaar of drie op reguliere basis te kunnen strijden om de Grands Prix-overwinningen." Maar daar is het team McLaren dus nog niet. Op een verdwaalde overwinning en wat podiums na, is het team niet in staat om zich te meten met de topteams, maar over enkele jaren moet dat dus wel het geval zijn. Om dat te bewerkstelligen, wordt er achter de schermen hard gewerkt om de faciliteiten in Woking te verbeteren. Seidl vertelt. "Het plan is om halverwege volgend jaar onze nieuwe windtunnel klaar hebben en in gebruik te nemen. Dat betekent dat de ontwikkeling voor de 2024-bolide daar al de vruchten van kan plukken. De eerste bolide die helemaal met behulp van de nieuwe windtunnel wordt ontwikkeld, zal dan de 2025-bolide zijn", vertelt de Duitser, die vervolgens verder gaat over de simulator. "Wat betreft de simulator, hopen we aan het einde van dit jaar of aan het begin van volgend jaar onze nieuwe te introduceren. Daar hopen we al in 2023, of uiterlijk in 2024 de vruchten van te plukken!", aldus Seidl, die nog steeds niet klaar is. "Want ook op het vlak van CFD (Computational Fluid Dynamics, red.) zullen we grote upgrades introduceren. Ook onze productie faciliteiten gaan we upgraden, want dat parallel met alle andere verbeteringen gebeuren als we een beter team willen worden."
Meest gelezen