Nyck de Vries mocht de hoofdrace in Monaco vanaf poleposition aanvangen, voor Callum Ilott, terwijl Mick Schumacher en Luca Ghiotto de tweede rij voor hun rekening namen. Kampioenschapsleider Nicholas Latifi vertrok na een gridstraf slechts vanaf de achtste positie. Doordat Ilott zijn motor af liet slaan, kon de race pas van start gaan na een extra opwarmronde. De Vries nam direct het heft in handen en bouwde zijn voorsprong uit tot een seconde of vier. Voor de ART-coureur leek erg geen vuiltje aan de lucht te zijn, totdat Mick Schumacher in ronde 20 Tatiana Calderon van de baan duwde. De Duitser ging voor een gat dat er nooit was, waarop de racedame spinde en het duo gezamenlijk de baan blokkeerde. Als gevolg van dit incident werd de rode vlag gezwaaid en de race een twintigtal minuten stilgelegd. Bij de herstart was het wederom De Vries die de race domineerde, maar hij moest nog eenmaal flink aan de bak in de slotronden. Het tumultueuze slot, met crashes van Aitken en Correa, zorgde voor een Safety Car-periode, waardoor de voorsprong van De Vries wederom als sneeuw voor de zon verdween. De Nederlander raakte echter niet van de leg en wist in de slotronde eenvoudig zijn tweede opeenvolgende zege veilig te stellen, voor Ghiotto en Matsushita. In het klassement deed De Vries uitstekende zaken, door naar de tweede positie te stijgen, op één punt van WK-leider Latifi die na een incidentrijk optreden met lege handen stond.
Meest gelezen