In de Formule E staan er in 2022 elf teams aan de start van het Formule E-seizoen 2022, dat op 28 en 29 januari begint in Saoedi-Arabië. Met Mercedes, Porsche, Jaguar en Nissan staan er vier grote autofabrikanten op de grid, maar ook grote Amerikaanse reaceteams Andretti en Penske zijn vertegenwoordigd. Andere teams zijn DS Techeetah, Envision Racing, Mahindra, NIO en ROKiT Venturi.
Fabrikanten Audi en BMW waren tot aan dit jaar aanwezig, maar kozen ervoor om de raceklasse te verlaten. Mercedes volgt na het jaar 2022 hun voorbeeld. Het Audi-team verdween in zijn totaliteit, terwijl Andretti verder ging met de overblijfselen van het BMW-team.
Nederlandse Formule E-coureurs
De elf teams staan garant voor 22 Formule E-coureurs, waaronder twee Nederlanders. Nyck de Vries is de regerend wereldkampioen en komt uit voor Mercedes, het team dat vorig seizoen ook wereldkampioen werd.
Het wordt het derde seizoen in de elektrische klasse voor de man uit Sneek, nadat hij in de Formule 2 kampioen was geworden. Team teamgenoot bij Mercedes is de Belg en ex-Formule 1-coureur Stoffel Vandoorne
Naast De Vries is ook Robin Frijns al jaar en dag aanwezig in de Formule E. De Limburger is al sinds 2015 Formule E-coureur en is een van de meest ervaren coureurs op de hele grid. Hij begint aan zijn zesde jaargang en dat doet hij voor het Envision Racing. Zijn teamgenoot is de Nieuw-Zeelander Nick Cassidy.
Formule E-coureurs met een verleden in F1
Naast de eerdergenoemde Stoffel Vandoorne zijn er nog een handvol coureurs in de Formule E die hun sporen in de Formule 1 hebben verdiend. Antonio Giovinazzi maakt dit jaar zijn debuut voor Dragon Penske Autosport, waar hij wordt bijgestaan door ex-Red Bull-reserve Sergio Sette Camara.
Bij DS Techeetah staan twee voormalig Formule E-kampioen onder contract. Jean-Éric Vergne die namens Toro Rosso ook al op het allerhoogste niveau van de autosport opereerde en zijn teamgenoot Antonio Felix da Costa, die een F1-zitje bij Toro Rosso jaren geleden net misliep.
Namens Nissan zien we voormalig Red Bull-coureur Sebastien Buemi en bij Venturi rijdt Lucas di Grassi, die in 2010 een jaar uitkwam in de Formule 1. In 2017 werd hij kampioen in de Formule E-klasse. Tot slot zien we bij Porsche Pascal Wehrlein, die enkele jaren geleden nog Mercedes-junior en Formule 1-coureur was voor Manor en Sauber.
Formule E-coureurs 2022
Team | Coureur | Eindpositie 2021 |
---|---|---|
Mercedes | Nyck de Vries | 1 |
Mercedes | Stoffel Vandoorne | 9 |
Jaguar | Mitch Evans | 4 |
Jaguar | Sam Bird | 6 |
DS Techeetah | Jean Eric Vergne | 10 |
DS Techeetah | Antonio Felix da Costa | 8 |
Envision Racing | Robin Frijns | 5 |
Envision Racing | Nick Cassidy | 15 |
Andretti | Jake Dennis | 3 |
Andretti | Oliver Askew | - |
Venturi | Edoardo Mortara | 2 |
Venturi | Lucas di Grassi | 7 |
Porsche | Andre Lotterer | 17 |
Porsche | Pascal Wehrlein | 11 |
Mahindra | Oliver Rowland | 14 |
Mahindra | Alexander Sims | 19 |
Nissan | Sebastien Buemi | 21 |
Nissan | Maximilian Guenter | 16 |
Dragon/Penske | Sergio Setta Camara | 22 |
Dragon/Penske | Antonio Giovinazzi | - |
NIO | Oliver Turvey | 23 |
NIO | Dan Ticktum | - |
Nieuwe Formule E-coureurs in 2022
Behalve Giovinazzi, die dit jaar dus de overstap maakte vanuit de Formule 1, zijn ook Oliver Askew (Andretti) en Dan Ticktum (NIO) nieuw op de grid. Zij maakten de overstap uit de IndyCar en de Formule 2.
Verder zijn we Jake Dennis, Oliver Rowland, Alexander Sims, Oliver Turvey, Maximilian Guenther, Mitch Evans, Edoardo Mortara en Andre Lotterer net als vorig jaar terug op de Formule E-grid.
Ook interessant:
Zo werkt de Formule E in 2022
Het is nog even wachten op de F1, maar de autosportfans worden al wel getrakteerd op actie bij de Formule E. In 2022 verandert er van alles in de elektrische sport. Na het zien van deze video ben jij weer helemaal op de hoogte!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!