De Formule E-klasse begint dit weekend, op zaterdag 14 januari om 21:00 uur Nederlandse tijd, aan haar negende seizoen. Met Stoffel Vandoorne als regerend wereldkampioen gaan 11 teams met in totaal 22 coureurs op jacht naar glorie. Dat doet men met compleet nieuwe auto's, want de Formule E begint aan een nieuw tijdperk: het Gen3-tijdperk.
Later meer over de auto's, maar nu eerst de organisatorische zaken. De Formule E-kalender 2023 bestaat uit een totaalaantal van zestien races, verdeeld over elf steden op vijf continenten. Het seizoen begint dit weekend en eindigt eind juli.
Drie nieuwe locaties staan op de kalender ten opzichte van vorig jaar: Sao Paolo (Brazilië), Kaapstad (Zuid-Afrika) en Portland (de Verenigde Staten). Zie hieronder de hele kalender. Daarna gaan we verder met onze preview.
Formule E kalender 2023
Ronde | Datum | Land | Locatie |
---|---|---|---|
1 | 14 januari | Mexico | Mexico-Stad |
2 | 27 januari | Saudi-Arabië | Al-Diriyah |
3 | 28 januari | Saudi-Arabië | Al-Diriyah |
4 | 11 februari | India | Haiderabad |
5 | 25 februari | Zuid-Afrika | Kaapstad |
6 | 25 maart | Brazilië | São Paulo |
7 | 22 april | Duitsland | Berlijn |
8 | 23 april | Duitsland | Berlijn |
9 | 6 mei | Monaco | Monaco |
10 | 3 juni | Indonesië | Jakarta |
11 | 4 juni | Indonesië | Jakarta |
12 | 24 juni | Verenigde Staten | Portland |
13 | 15 juli | Italië | Rome |
14 | 16 juli | Italië | Rome |
15 | 29 juli | Groot-Brittannië | Londen |
16 | 30 juli | Groot-Brittannië | Londen |
Formule E-teams- en coureurs 2023
Net als vorig jaar staan er 11 teams op de grid en zijn er 22 coureurs, maar dat wil niet zeggen dat de invulling van het veld helemaal hetzelfde is gebleven. Integendeel! We zien enkele nieuwe teams op de grid verschijnen.
McLaren is helemaal nieuw en vervangt het Formule E-team van Mercedes. De Duitse autofabrikant zag de toegevoegde waarde niet meer van de elektrische raceklasse en besloot daarom de volledige focus op de Formule 1 te houden.
Naast McLaren zien we nog een prachtig, nieuw team op de grid: Maserati maakt haar terugkeer in de autosport, na tientallen jaren. Het automerk is samen gaan werken met het Monegaskische Venturi, onder wiens naam het team vorig jaar nog op de grid stond.
Ook keert ABT weer terug op de grid, nadat het eind 2021 nog de sport had verlaten toen haar partner Audi de stekker uit het project trok.
Verder zien we dat Dragon/Penske is omgedoopt tot DS Penske. Het DS Techeetah team van vorig jaar is opgehouden te bestaan en Penske en DS zijn samen verder gegaan.
Dat laatstgenoemde team heeft ook meteen een ijzersterk coureursduo. Regerend kampioen Stoffel Vandoorne kwam over van Mercedes en tweevoudig kampioen Jean Eric Vergne is zijn teamgenoot.
Verder zien we heel veel wijzigingen, er was een ware stoelendans op de grid. Robin Frijns, na het vertrek van Nyck de Vries de enige nog overgebleven Nederlander, maakte de overstap van Envision Racing naar het nieuwe ABT-team.
Routinier Sebastien Buemi neemt het plekje over van Frijns en maakt de overstap van Nissan. Verder zien we interessante duo's bij Maserati, met Maximilian Guenther en Edoardo Mortara, bij Mahindra, met Oliver Rowland en Lucas di Grassi en ook Jaguar (Sam Bird en Mitch Evans) en Porsche (Antonio Felix da Costa en Pascal Wehrlein) hebben twee snelle jongens in huis.
Check hieronder het hele overzicht.
Formula E coureurs 2023
Team | Krachtbron | Coureur |
---|---|---|
DS Penske | DS E-Tense | Stoffel Vandoorne |
DS Penske | DS E-Tense | Jean-Eric Vergne |
NIO 333 Racing | NIO 333 ER9 | Sergio Sette Camara |
NIO 333 Racing | NIO 333 ER9 | Dan Ticktum |
ABT | Mahindra M9Electro | Robin Frijns |
ABT | Mahindra M9Electro | Nico Muller |
McLaren | Nissan e-4ORCE 04 | Jake Hughes |
McLaren | Nissan e-4ORCE 04 | Rene Rast |
Maserati MSG Racing | Maserati Tipo Folgore | Maximilian Guenther |
Maserati MSG Racing | Maserati Tipo Folgore | Edoardo Mortara |
Mahindra Racing | Mahindra M9Electro | Oliver Rowland |
Mahindra Racing | Mahindra M9Electro | Lucas di Grassi |
Jaguar TCS Racing | Jaguar I-Type 6 | Mitch Evans |
Jaguar TCS Racing | Jaguar I-Type 6 | Sam Bird |
Porsche | Porsche 99X Electric | Antonio Felix da Costa |
Porsche | Porsche 99X Electric | Pascal Wehrlein |
Envision Racing | Jaguar I-Type 6 | Sebastien Buemi |
Envision Racing | Jaguar I-Type 6 | Nick Cassidy |
Nissan | Nissan e-4ORCE 04 | Norman Nato |
Nissan | Nissan e-4ORCE 04 | Sacha Fenestraz |
Avalanche Andretti | Porsche 99X Electric | Jake Dennis |
Avalanche Andretti | Porsche 99X Electric | Andre Lotterer |
Het Gen3-tijdperk
We hadden het er al eerder over en ook de Formule E zelf kan er logischerwijs niet over ophouden. De nieuwe Gen3-bolides. In de wereld der elektrische auto's worden er natuurlijk elke paar jaar grote stappen gezet, want de technologie is nog relatief jong.
Het is dan ook niet gek dat we in seizoen 9 al een derde generatie bolide hebben. De nieuwe bolides zijn nog efficiënter, nog duurzamer en nog sneller dan de voorlopers. De auto's moeten topsnelheden halen van 322 kilometer per uur en 40% van de gebruikte energie tijdens een race wordt opgewekt tijdens het remmen. Daarmee is het de meest efficiënte racebolide ooit.
De nieuwe derde generatie bolide heeft bovendien een tweede krachtbron. Aan de voorkant vinden we namelijk een krachtbron die 250kW oplevert en gebundeld met de 350 kW aan de achterkant worden de prestaties verdubbeld ten opzichte van de Gen2-bolide. Ondanks dat alles zijn de auto's kleiner en lichter dan voorheen, wat moet zorgen voor meer inhaalacties en beter racen op de nauwe stratencircuits.
Grote problemen
De aanloop naar het nieuwe Formule E-seizoen verliep echter niet vlekkeloos, want al een lange tijd zijn er problemen met de nieuwe bolides. Tijdens de ontwikkeling waren er problemen met de nieuwe batterijen, waarvan de cellen nog niet geavanceerd genoeg bleken te zijn.
Toen dat probleem was opgelost en de teams hun nieuwe bolides achter gesloten deuren begonnen te testen, kwamen er nieuwe problemen aan het licht met de batterij, die door alle trillingen kuren ging vertonen. Ook dat probleem werd echter op tijd verholpen.
De afgelopen maanden kwamen de nieuwe bolide steeds vaker in actie, maar opnieuw waren er grote zorgen. Dit keer ging het om de remmen van de bolides (voor iedereen hetzelfde). Een team overweeg zelfs de officiële testdagen over te slaan uit angst voor problemen. Zo zijn er naar verluidt een aantal zware crashes geweest achter gesloten deuren.
De nieuwe bolides hebben namelijk geen achterremmen, alleen voorremmen. Via een speciaal systeem, dat elektriciteit moet opwekken, wordt er aan de achterkant geremd. De afgelopen maanden werkte dat systeem echter enkele keren niet goed, waardoor coureurs niet fatsoenlijk konden remmen.
Er wordt nu daarom last minute gewerkt aan een tweede remsysteem voor de achterremmen, dat zo snel mogelijk op alle bolides moet komen, maar dat zal pas ergens in de komende maanden gebeuren. Er wordt dan ook gevreesd voor veel betrouwbaarheidsproblemen in het eerste deel van het seizoen.
McLaren: "We hadden allemaal zorgen"
Zak Brown, CEO van McLaren, het team dat dit weekend aan haar Formule E-avontuur begint, zegt in een gesprek met RacingNews365 dat hij hoopt dat alle problemen voorbij zijn. "Ik ben tevreden met hoe de testdagen zijn verlopen. We hadden een goede pace en betrouwbaarheid."
"We waren allemaal bezorgd, want als er nieuwe regels zijn krijg je met nieuwe technologieën te maken die nog nooit eerder zijn gebruikt. Het lijkt erop dat alle problemen met de batterijen zijn verholpen, al is het nog niet perfect. Maar op weg naar de testdagen waren er wel grote zorgen, maar na een gesprek met de teambaas van ons Formule E-team heb k het gevoel dat we een grote stap hebben gezet en we competitief kunnen zijn."
"De problemen met de achterremmen, of het gebrek daar aan eigenlijk, daar wordt aan gewerkt. Gelukkig hebben wij als team geen problemen gehad. Enkele teams hebben er wel last van gehad, maar iedereen is erop gedoken en het moet snel worden opgelost", aldus de CEO van McLaren.
Nieuwe regels
Behalve de nieuwe bolides zien we ook wat nieuwe en gewijzigde sportieve reglementen. De racelengte van 45 minuten + 1 ronde, zoals het de vorige jaren was, wordt vervangen door een vast rondeaantal. Full Course Yellow- en safety car-situaties zorgen ervoor dat er extra ronden worden toegevoegd aan het totaalaantal.
De Fanboost is verdwenen, maar de Attack Mode is wel gebleven. Later in het seizoen komt er zelfs nog iets nieuws: Attack Charge. Tijdens enkele races zal men deze nieuwe technologie uitproberen.
Tijdens een vooraf aangegeven periode van de race moeten de coureurs verplicht een pitstop maken voor de Attack Charge. Daarmee laden ze een extra batterij op waardoor ze na hun pitstop twee maal voor een korte periode een uitgebreide Attack Mode kunnen activeren waardoor ze in plaats van 300kW 350kW kunnen raadplegen.
In de races waar er geen Attack Charge wordt gebruikt, zal men haar voorganger Attack Mode nog gebruiken.
Verder zien we dit jaar dat elke coureur net als in de Formule 1 een vrije training op moet geven, zodat een rookie in de wagen kan stappen.
Al met al genoeg wijzigingen, maar ook genoeg zorgen. Wordt het een daverend succes, of kwam Gen3 net wat te vroeg? We gaan het zien.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!