Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze coureurs moeten vrezen voor hun Formule 1-stoeltje

Het Formule 1-seizoen is inmiddels al weer even onderweg. Na 6 van de 23 geplande races is het hoog tijd om een tussentijdse balans op te maken. Welke coureurs moeten de komende weken en maanden echt het tij keren, omdat ze anders wel eens hun stoeltje kwijt kunnen raken.

Nu we een zestal races achter de rug hebben, is het tijd om de balans op te maken. Welke coureurs moeten er echt aan de bak de komende maanden, omdat de prestaties tot op heden eigenlijk best wel tegenvallen.

Valtteri Bottas (6e, 47 punten)

Er wordt hevig aan de stoelpoten van Valtteri Bottas gezaagd. Na zes races staat hij op een teleurstellende zesde plaats in het kampioenschap. Weliswaar heeft hij hier en daar een beetje pech gehad, zijn teamgenoot Lewis Hamilton presteert over het algemeen vele malen beter. Toen Bottas in Imola en Azerbeidzjan enorm worstelde met zijn wagen en met moeite in de buurt van de top tien kwam, reed Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie en de race zonder grote problemen vooraan het veld. In Monaco waren de rollen kortstondig omgedraaid, maar het leek bij de Brit een incident te zijn, terwijl je je bij Bottas steeds harder af gaat vragen wat er toch aan de hand is. Goed, de Mercedes-bolide is dit jaar niet van het allerhoogste niveau zoals de afgelopen jaren het geval was, maar nog steeds hoort Bottas gewoon elke race naar het podium te rijden, of in ieder geval in de buurt te komen. Hij moet echt aan de bak, want de eerste haarscheurtjes in de relatie tussen Mercedes en de Fin lijken langzaam maar zeker te ontstaan. Russell staat inmiddels klaar om Bottas te vervangen.

Yuki Tsunoda (14e, 8 punten)

Yuki is bezig aan zijn rookieseizoen en hij heeft in principe erg weinig tijd gehad om aan de AT02 te wennen. Toch maakt hij te veel (grote) fouten. De Japanner werd na zijn debuut nog de hemel in geprezen, maar daarna stond hij vier races droog en beging hij een reeks aan onnodige blunders. Zijn teamgenoot, Pierre Gasly, houdt ondertussen de eer voor AlphaTauri hoog en de eerste kritische woorden van Helmut Marko over coureur Tsunoda zijn al gesproken. Red Bull verhuisde hem in allerijl naar Italië na zijn crash in het GP-weekend van Monaco, zodat de Japanner daar onder de vleugels van teambaas Franz Tost scherp gehouden kan worden. De eerste positieve resultaten van die beslissing leken in Azerbeidzjan te zien te zijn. Als Tsunoda echter aan het einde van het seizoen niet door de onverbiddelijke Marko uit de Red Bull-familie wil worden gezet, dan moet hij die vorm vasthouden en nog meerdere malen een handvol punten scoren. In de Formule 2 staan er namelijk al een aantal talenten, met Juri Vips en Liam Lawson voorop, te trappelen om volgend jaar bij AlphaTauri zijn zitje over te nemen, terwijl ook Sergio Perez en Alexander Albon hopen langer in de Red Bull-familie te blijven.

Nicholas Latifi (20e, 0 punten)

Nicholas Latifi kwam na een lang verblijf in de Formule 2 naar Williams. De Canadees nam een flinke zak geld mee in de vorm van sponsorcontracten met bedrijven waar zijn vader een rol bij speelt. Zelf is Latifi geen groot talent en maakt hij zelden een hele goede indruk. Zwaar ondermaats presteren doet hij daarentegen ook weer niet. Nu de Williams-familie, die hem naar het team hebben gehaald, echter is verdwenen en het management van het team helemaal vernieuwd is, zijn er voor Latifi geen garanties. Teamgenoot George Russell laat zien dat Latifi niet uit het meest geweldige racehout is gesneden, maar mogelijk kan de Brit wel de redding vormen voor zijn teamgenoot. Als hij na dit jaar namelijk de oversteek maakt naar Mercedes, dan kan dat er wel eens voor zorgen dat Latifi bij het team blijft. Als Russell blijft, dan wil CEO Jost Capito mogelijk een sterkere coureur naast de Mercedes-junior hebben zitten.

Deze coureurs hoeven niet te vrezen, maar moeten wel beter

Daniel Ricciardo (10e, 26 punten) Goed. Op zich doet Daniel Ricciardo het niet heel slecht als je naar zijn resultaten kijkt, maar als je de prestaties van teamgenoot Lando Norris onder de loep neemt, besef je dat het beter kan. De Australiër zit dit seizoen voor het eerst in de McLaren en heeft duidelijk een lange periode nodig om te wennen aan de Britse bolide. Lando Norris deed zelfs al meerdere keren een gooi naar de poleposition. Zo greep hij er in Imola net naast en werd zijn tijd (die genoeg was geweest voor de derde startplek) afgepakt vanwege het overschrijden van de track limits. Ook in Monaco zat de jonge Brit dicht in de buurt van de mannen van Ferrari, Red Bull en Mercedes. Terwijl Sainz, Vettel en Perez (die net als Ricciardo van team zijn gewisseld) allemaal op stoom zijn gekomen na maximaal vijf races, blijft Ricciardo voorlopig nog achter. In het verleden heeft hij zeker bewezen een goede racer te zijn, dus enorm zorgen hoeven we ons niet te maken. Ricciardo ook niet, want hij heeft een contract die tot en met 2023 doorloopt, dus McLaren zal hem echt niet buiten schoppen. Nikita Mazepin (19e, 0 punten) Eigenlijk doet Mazepin stiekem niet veel anders dan we van hem hadden verwacht. Hij rijdt voornamelijk in de weg van snellere coureurs en in zijn tegenvallende Haas-bolide staat hij regelmatig met de neus de verkeerde kant op. Zijn teamgenoot Mick Schumacher lijkt de boel beter onder controle te hebben en meer uit de Haas VF21 te persen, ook al is er met de bolide geen land te bezeilen. Maar aangezien vader Dmitry Mazepin de gulle geldschieter is van Haas, zijn er weinig coureurs die steviger in hun stoeltje zitten dan Nikita. Als hij Haas de komende jaren echter naar succes wil leiden in het middenveld, dan moet hij toch verbetering laten zien. Anders is de kans aanwezig dat Mick de vloer met hem aanveegt zodra Haas een competitievere wagen heeft.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden