Gianpiero Lambiase zag in 1981 het levenslicht in Groot-Brittannië en groeide enkele tientallen kilometers verwijderd van Milton Keynes op, de thuishaven van Red Bull. Bij de race-engineer van Max Verstappen, die bezit over Italiaanse roots, werd motorsport er met de paplepel ingegoten. Rond zijn zesde verjaardag bezocht hij met zijn vader zijn eerste Formule 1-race: de Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone. Nog geen achttien jaren later begon hij zijn carrière in de Formule 1. In 2005 kwam begon Lambiase bij Jordan dat overging in achtereenvolgens Midland GP, Spyker en Force India. De Brit bleef ondanks alle wisselingen aan boord en werd bij Force India uiteindelijk race-engineer van achtereenvolgens Vitantonio Liuzzi, Paul di Resta en kersvers Red Bull-coureur Sergio Perez, alvorens hij in 2014 de overstap maakte naar Red Bull. Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bij de Oostenrijkse renstal werd hij de race-engineer van de net van Toro Rosso overgekomen Daniil Kvyat, die bij Red Bull het gat moest opvullen dat Sebastian Vettel achterliet. Na één seizoen (en een beetje) kwam daar abrupt een einde aan toen de Rus weer terug werd gezet naar Toro Rosso en Verstappen de omgekeerde weg bewandelde. Wat er in Spanje tijdens die eerste race van de Nederlander gebeurde, herinnert iedereen zich nog wel… Ruim vijf jaar nadat Verstappen en Lambiase begonnen aan hun samenwerking kan het duo elkaar tijdens raceweekenden niet meer wegdenken. Al vanaf dag één is de stem in Verstappens oren die van de Britse Italiaan, die overigens niet op een Italiaans accent te betrappen valt. Een race-engineer is voor de coureur een van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste schakel binnen het team en Lambiase vervult die rol met verve. Als een geoliede machine communiceert het tweetal tijdens de vrije trainingen, kwalificaties en races met elkaar via de teamradio. Zakelijk en direct, dat is het devies. Iets wat Verstappen, die zijn race-engineer via de radio meestal aanspreekt met ‘GP’ al meer dan eens hardop prees: “We zijn allebei erg direct naar elkaar toe, erg eerlijk. We kunnen het daarom ook gewoon eerlijk aan elkaar toegeven als we iets niet goed doen, en dat vind ik fijn.” "Bovendien is hij iemand die niet te veel praat", erkent Verstappen. "Ik hou er niet van als iemand gewoonweg praat om te praten, mij constant meer informatie wil voeden, want voor mij persoonlijk werkt dat totaal niet. Gelukkig is hij precies hetzelfde, dus dat werkt prima zo." Artikel gaat verder onder de video van een grappende en grollende Verstappen en zijn engineer .
5m4z9qcrqmY
Het duo werkt nauw samen bij het afstellen van de auto, waardoor ze tijdens de raceweekenden vaak op elkaars lippen zitten. De twee kennen elkaar inmiddels dan ook door en door, zo vertelt de Nederlander. "Door de jaren heen leer je elkaar steeds beter kennen, omdat je veel tijd met elkaar doorbrengt. We weten van elkaar dat we korte, maar bondige communicatie het fijnst vinden. Soms denk ik zelfs dat Gianpiero al weet wat ik wil gaan zeggen", aldus de coureur. Verstappen en Lambiase vertrouwen elkaar dan ook blindelings: "Je spreekt met je engineer een je voelt aan wat er aangepast moet worden aan de wagen. Ik hoef met mijn engineer niet eens meer te kijken hoe ik een bocht inga. We passen gewoon kleine dingen aan. Ik hoef mijn laptop niet te openen tijdens een raceweekend. Ik zeg tegen hem 'we hebben daar en daar een beetje over- of onderstuur, zo gaan we het oplossen'. Dan zegt hij 'we kunnen dit of dat proberen' en zo stel je samen je wagen af", aldus de 23-jarige coureur recent in gesprek met Ziggo . Ook Red Bull-teambaas Christian Horner ziet dat het tussen de twee wel snor zit. Sterker nog, zo’n goede relatie heeft hij nog nooit gezien. "Wanneer ze praten terwijl Max op de baan is, dan lijkt het net alsof ze gewoon een alledaags gesprek aan het voeren zijn. Max weet daarnaast bijvoorbeeld ook gewoon wat er gaande is in het privéleven van Gianpiero", glimlacht Horner. In 2021 gaat het duo het zesde seizoen in als partners in crime. Samen gaan ze op jacht naar hun eerste wereldtitel in de Formule 1. “Dat is iets wat ik in mijn motorsportcarrière nog nooit heb bereikt, dus daar ga ik voor, aldus GP.
Meest gelezen