Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit zijn de nieuwe technische Formule 1-regels voor 2023

De Formule 1 gaat in 2023 in grote lijnen verder met het technische reglement dat voor 2022 nieuw werd ingevoerd, maar er zijn wel degelijk wijzigingen. RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti zet ze op een rijtje.

Voor het Formule 1-seizoen 2023 wordt een reeks wijzigingen in het technisch reglement ingevoerd. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar de vloer, dit in een poging om porpoising volledig uit te bannen of drastisch te verminderen. Maar er is meer. Verhoogde vloerranden De zijdelingse rand van de vloer, hoofdzakelijk in het gedeelte vóór de achterwielen, moet 15 millimeter worden verhoogd. Samen met deze wijziging zijn tests ingevoerd om het verticale doorbuiging van de randen te meten. Terwijl in 2022 een doorbuiging van 8 millimeter naar beneden en 12 millimeter naar boven was toegestaan, zal in 2023 een maximale doorbuiging van slechts vijf millimeter in beide richtingen worden toegestaan. Met deze nieuwe limieten wil de FIA het moeilijker maken om de zijranden te gebruiken om een fysieke afsluiting met de grond te maken (zie afbeelding hieronder). Meer sensoren om verticale versnellingen (gestuiter) te meten Voor de Belgische GP van 2022 werden sensoren ingevoerd om de verticale bewegingen van de wagens te meten. Dit als reactie op het fenomeen porpoising, waardoor sommige bolides veel stuiterden. In 2023 zullen de metingen, dankzij de toename van het aantal specifieke sensoren, nog nauwkeuriger zijn.

Verhoogde 'keel' van de diffuser Het punt waar de diffuser smaller is, omdat daar de Venturi-kanalen stromen, wordt de 'keel' genoemd. De versnellende luchtstroom in dit gedeelte veroorzaakt een drukverandering, waardoor de downforce toeneemt. De FIA heeft besloten deze met 10 mm te verhogen, vanwege de gevoeligheid van de wagens voor wisselende rijhoogten. Gewichtsvermindering Het minimumgewicht daalt. In 2023 zal het 796 kilo zijn, twee minder dan de 798 kilo in 2022. Strengere tests voor de rolbeugel en grotere achteruitkijkspiegels Het ongeluk van Guanyu Zhou op Silverstone was aanleiding om de tests voor de roll bar aan te scherpen. Deze moet bestand zijn tegen zowel een frontale als een achterwaartse impact met een kracht van 15x het totaalgewicht van de auto. In 2023 wordt het oppervlak (dwarsdoorsnede) van de spiegels met 50% vergroot om het zicht naar achteren te verbeteren (zie illustratie hieronder). Strengere richtlijnen voor de voorvleugel Vorig jaar baarde Mercedes opzien met de introductie van een voorvleugel die werd gekenmerkt door een bijzonder gevormde verbinding tussen endplates en horizontale elementen en door kleine verbindingsstukjes met een aerodynamisch profiel. De FIA zal in 2023 dergelijke 'extreme' ontwerpen niet toestaan .

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris