Dodelijke ongevallen in de Formule 1
Door de jaren heen stierven maar liefst vijftig F1-coureurs in het harnas. Dankzij de toegenomen veiligheid in de Formule 1 nam het aantal tragische ongevallen door de jaren heen aanzienlijk af. Jules Bianchi was de laatste Formule 1-coureur die overleed als gevolg van een ongeval. Onderstaande lijst omvat alle coureurs die zijn overleden tijdens of na een ongeval in een Formule 1-auto tijdens raceweekenden, trainingen en andere evenementen.
In totaal zijn er tot aan 2023 vijftig coureurs overleden als gevolg van een dergelijk ongeval: 28 tijdens Formule 1 Grand Prix evenementen, zeven tijdens de Indianapolis 500 (in de tijd dat deze nog deel uitmaakte van het F1-wereldkampioenschap), negen tijdens testsessies en zes tijdens evenementen die niet gerelateerd zijn aan een wereldkampioenschap.
In de jaren '50 stierven 15 coureurs, in de jaren '60 veertien, in de jaren '70 dertien, in de jaren '80 vier, in de jaren '90 twee en in de jaren '10 van de 21e eeuw eveneens twee. Het grootste aantal overleden coureurs kwam uit het Verenigd Koninkrijk. Twaalf Britse coureurs kwamen om in een Formule 1-auto. Het circuit waar de meeste ongevallen plaatsvonden was de Indianapolis Motor Speedway, waar tijdens de Indianapolis 500, dat in de jaren '50 nog onderdeel uitmaakte van het wereldkampioenschap, zeven slachtoffers vielen. Slechts één coureur werd postuum wereldkampioen: Jochen Rindt in 1970, die overleed tijdens een kwalificatie. Eén voormalig wereldkampioen stierf tijdens een race: Ayrton Senna in 1994.
Dodelijke ongevallen in de Formule 1
Coureur | Datum van ongeluk | Locatie |
---|---|---|
Cameron Earl | 18 juni 1952 | MIRA Test Circuit |
Chet Miller | 15 mei 1953 | Indianapolis Motor Speedway |
Charles de Tornaco | 18 september 1953 | Autodromo Modena |
Onofre Marimón | 31 juli 1954 | Nürburgring |
Mario Alborghetti | 11 april 1955 | Circuit de Pau |
Manny Ayulo | 16 mei 1955 | Indianapolis Motor Speedway |
Bill Vukovich | 30 mei 1955 | Indianapolis Motor Speedway |
Eugenio Castellotti | 14 maart 1957 | Autodromo Modena |
Keith Andrews | 15 mei 1957 | Indianapolis Motor Speedway |
Pat O'Connor | 30 mei 1958 | Indianapolis Motor Speedway |
Luigi Musso | 6 juli 1958 | Reims-Gueux |
Peter Collins | 3 augustus 1958 | Nürburgring |
Stuart Lewis-Evans | 19 september 1958 | Ain-Diab Circuit |
Jerry Unser | 17 mei 1959 | Indianapolis Motor Speedway |
Bob Cortner | 19 mei 1959 | Indianapolis Motor Speedway |
Harry Schell | 13 mei 1960 | Silverstone Circuit |
Chris Bristow | 19 juni 1960 | Circuit de Spa-Francorchamps |
Alan Stacey | 19 juni 1960 | Circuit de Spa-Francorchamps |
Shane Summers | 1 juni 1961 | Brands Hatch |
Giulio Cabianca | 15 juni 1961 | Modena |
Wolfgang von Trips | 10 september 1961 | Autodromo Nazionale Monza |
Ricardo Rodríguez | 1 november 1962 | Autódromo Hermanos Rodríguez |
Gary Hocking | 21 december 1962 | Westmead Circuit |
Carel Godin de Beaufort | 2 augustus 1964 | Nürburgring |
John Taylor | 7 augustus 1966 | Nürburgring |
Lorenzo Bandini | 7 mei 1967 | Circuit de Monaco |
Bob Anderson | 14 augustus 1967 | Silverstone Circuit |
Jo Schlesser | 7 juli 1968 | Rouen-Les-Essarts |
Gerhard Mitter | 2 augustus 1969 | Nürburgring |
Martin Brain | 25 mei 1970 | Silverstone Circuit |
Piers Courage | 7 juni 1970 | Circuit Zandvoort |
Karl-Jochen Rindt | 5 september 1970 | Autodromo Nazionale Monza |
Jo Siffert | 24 oktober 1971 | Brands Hatch |
Roger Williamson | 29 juli 1973 | Circuit Zandvoort |
François Cevert | 6 oktober 1973 | Watkins Glen Grand Prix Race Course |
Peter Revson | 30 maart 1974 | Kyalami |
Helmuth König | 6 oktober 1974 | Watkins Glen Grand Prix Race Course |
Mark Donohue | 19 augustus 1975 | Österreichring (Red Bull Ring) |
Tom Pryce | 5 maart 1977 | Kyalami |
Brian McGuire | 29 augustus 1977 | Brands Hatch |
Ronnie Peterson | 11 september 1978 | Autodromo Nazionale Monza |
Patrick Depailler | 1 augustus 1980 | Hockenheimring |
Gilles Villeneuve | 8 mei 1982 | Circuit Zolder |
Riccardo Paletti | 13 juni 1982 | Circuit Gilles Villeneuve |
Elio de Angelis | 15 mei 1986 | Circuit Paul Ricard |
Roland Ratzenberger | 30 april 1994 | Autodromo Enzo e Dino Ferrari |
Ayrton Senna | 1 mei 1994 | Autodromo Enzo e Dino Ferrari |
María de Villota | 3 juli 2012 | Duxford Airfield |
Jules Bianchi | 5 oktober 2014 | Suzuka Circuit |
Veiligheid boven alles
Sinds haar geboorte te midden van de vorige eeuw werd de Formule 1 alsmaar veiliger. Dit leidde tot een vermindering van het aantal noodlottige ongevallen binnen de sport. Een recente toevoeging binnen de F1 is de cockpit bescherming genaamd HALO. Na het ongeluk van Jules Bianchi in 2014 startte men met de ontwikkeling van een dergelijk systeem. De HALO heeft inmiddels al meerdere keren zijn staat van dienst bewezen, onder andere gedurende de Grand Prix van Bahrein (2020), toen het innovatieve stukje techniek het leven van Romain Grosjean redde.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+