Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dominantie Red Bull slecht voor de Formule 1? Wolff reageert

De tweede een-twee op rij van Red Bull dit seizoen in Saoedi-Arabië was ook direct voer voor discussie. En dan gaat het niet om waarom Red Bull zo ver voor ligt op de concurrentie, of wat die teams verkeerd hebben gedaan. Nee, het gaat dan vooral over of de dominantie van het team van Max Verstappen slecht is voor de Formule 1. Mercedes-teambaas Toto Wolff ziet dat het verleden zich herhaalt.

Of het een saai jaar in de Formule 1 gaat worden, nu Red Bull de concurrentie op een straatlengte achterstand heeft gezet? Die vraag is de afgelopen dagen veel gesteld door Formule 1-volgers. Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt het vooral de verdienste van Red Bull zelf. Het is volgens hem aan anderen om die dominantie te doorbreken, vertelde hij aan onder meer RacingNews365 . "Ik denk dat wij ook die jaren hebben gehad waarin wij sterk waren. Deze sport is een meritocratie", vindt Wolff: een sport die geregeerd wordt door zij die het verdienen. "Dat is een gegeven, zelfs als het niet goed is voor de show dat dezelfde coureurs elke keer winnen. Zij staan bovenaan omdat ze goed werk hebben geleverd en wij niet. We hopen natuurlijk allemaal dat de entertainment-factor goed is, maar het is onze plicht om de achterstand in te halen en de strijd aan te gaan met hen."

Niet bagatelliseren

De afgelopen twee seizoenen was er veel spektakel in de Formule 1. Nu is er de vrees dat de dominantie van Red Bull gaat zorgen voor saaie races. Wolff: "We moeten het niet bagatelliseren. Ik herinner me dat ik zulke geluiden ook hoorde in 2014, 2015, 2016 2017, 2018, 2019 en 2020. Wat de sport zo speciaal maakt, is dat je hard moet werken om te winnen, en dan verdien je het. Natuurlijk zullen we met alles wat in onze kracht ligt proberen om terug te vechten. En we zullen kijken naar de zwakke punten die ze mogelijk hebben. Maar entertainment is ondergeschikt aan het sportieve asepct. Dat is misschien niet goed voor de commerciële kant, maar het is wel wat de Formule 1 zo speciaal maakt." Grote veranderingen in de Formule 1 komen pas weer in 2026. De kans bestaat, zeker met de budgetcap, dat een dominant team tot die tijd kan heersen. Wolff erkent dit. "Er is het risico dat dit het geval is. Maar weet je, dit is een 'cost-cap-competitie' een 'cost-cap-wereldkampioenschap'. We zullen vanuit alle hoeken kijken om onze prestaties te verbeteren ten opzichte van Red Bull om het hen zo lastig mogelijk te maken en ze geen vrijgeleide te geven voor de komende twee, drie jaar."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"