Van regen geen sprake bij de start van de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix. Door de regenval was het circuit 'groen' doordat het rubber van voorgaande dagen was weggespoeld. Dit betekende dat de coureurs weer naar grip moesten zoeken in Q1, waarin Max Verstappen snel opende.
Na de eerste inleidende beschietingen stond de Nederlander voor de beide Ferrari's, maar in de slotminuten van Q1 zakte Verstappen naar de vierde positie achter de beide Mercedessen en Carlos Sainz. De onderlinge verschillen waren daarbij bijzonder klein.
Afvallers in Q1: Tsunoda, Albon, Vettel, Gasly en Latifi.
In Q2 werd het tempo opgevoerd door Verstappen die als eerste een 1.17 liet noteren. Na de eerste run was hij ruim een seconde sneller dan de Ferrari's van Charles Leclerc en Sainz. Het was Fernando Alonso die zich verrassend naar de tweede tijd reed. De baan werd echter steeds sneller doordat het griplevel toe nam.
Leclerc zette in zijn tweede run een flinke stap en naderde de tijd van Verstappen tot op iets minder dan een tiende, maar de Red Bull-coureur dook ook nogmaals het asfalt op. Zijn tweede run op een gebruikte set van de zachte band leverde geen tijdsverbetering op. Verstappen ging als snelste door naar Q3 voor Leclerc, Alonso en Sainz.
Het contrast met teamgenoot Sergio Perez was groot, de Mexicaan kwalificeerde zich op een zeer teleurstellende elfde positie. Afvallers in Q2: Perez, Zhou, Magnussen, Stroll, Schumacher.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:17.377 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:17.421 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:17.567 |
![]() |



De strijd om de pole barste los in Q3. Het was aan favoriet Ferrari om de favorietenrol waar te maken, want voorafgaand aan de kwalificatie twijfelde er nagenoeg niemand over dat een van de coureurs van Ferrari de pole zouden pakken.
Leclerc opende met een 1.17,9 maar teamgenoot Sainz dook daar flink onderdoor met een 1.17,5. Verstappen wist wat hij moest doen, maar maakte een fout in zijn eerste run. Hierdoor kwam hij niet verder dan de zevende tijd. Na een run was de volgorde Sainz, Russell en Leclerc
De druk lag daardoor bij Verstappen die wist dat hij een foutloze en razendsnelle ronde moest rijden om kans te maken op de pole. In zijn outlap klaagde hij over gebrek aan vermogen. Het team probeerde om hem te helpen, maar een snelle ronde zat er niet in voor de Nederlander.
Verstappen zakte terug tot de tiende positie. De Nederlander was witheet na het motorprobleem. Het was echter George Russell die verrassend genoeg de beide Ferrari's te snel afwas en de eerste Mercedes-pole van het seizoen veroverde.
Zondag wacht Red Bull een zware kluif, want Verstappen (10e) en Perez (11e) moeten een inhaalrace rijden om de schade beperkt te houden.
Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2022?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeBij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Hongarije 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
JM30
Ze staan wel lekker dicht bij elkaar. Nee ff serieus wat een anticlimax, ter1ngzooi
MelvinHop
Hopelijk geen nieuwe motor nodig😅😅
FastLap
Nou, daar hebben we de fouten bij RB. Geen goed uitgangspunt voor de race. Hoop dat Max iets kan goedmaken, want dit is knap waardeloos.
Nealz
Dit is puur technische pech! Niet waardeloos, maar een goeie uitdaging. Max moeiteloos richting pole (en mogelijke overwinning) is ook niks aan ...
Hein007
Jammer. Had het gevoel dat Max P1 zou pakken
Nealz
Nou: MB in de gloria, met Russel voorop! Dat wordt morgen een héél interessante race 🤔 Een 'ik ben zo goed'-Russell voorop en een gefrustreerde Verstappen achter Hammie. Mwah, laat maar komen 😇😉🤩
Dit bericht is aangepast op:
Kroegstoel
Klassiek Red Bull weer met dit soort onzin. Zie die wk-leiding nog wel wegvagen.
Nealz
Een keer beroerd en jij gooit de handdoek in de ring?!? 🤢🤮
Kroegstoel
Australië en Bahrein vergeten zeker.
JHK
Beste Max, Beste RedBull , waarom niet direct na de binnenkomst in Q3 nieuwe banden en weer naar buiten met toen nog 6 min. te gaan en niemand op de baan. Een reset had dan nog mogelijk geweest . Maar al te vaak zie je dit gebeuren.
AvW010
Ja snap ik ook echt niet. Nu gok je gewoon alles of niets
LikkieNauda
Omdat na de regen de baan steeds beter wordt hoe later je naar buiten gaat. Elke auto die voor je rijdt legt immers meer rubber neer. Is niet voor niets dat George die achter de 2 Ferrari's reed de pole pakt.
Nealz
Ben ik niet helemaal met je eens... Sainz reed vandaag top. Leclerc was niet wakker. MB heeft iets gevonden waardoor ze vandaag weer snel waren. Hammie had een kapotte achtervleugel en daarom weten we niet of de MB's idd sterk zijn op de Hungaro Ring of dat Russell met een pak geluk geprofiteerd heeft van de goeie baan op dat moment....
Nealz
De pole wordt op de laatste seconde beslist, dus het heeft helemaal geen zin om dan al de baan op te gaan. Iedereen rekent het zo uit dat ze op idealiter de laatste seconde vóór de vlag van Q3 hun vliegende ronde in gaat. Alles eerder gezet is een gok of het goed genoeg zal zijn en je wilt als team de regie zelf in handen houden, niet afhankelijk zijn van de concurrentie. 't Is allemaal makkelijk gedacht dat je de beste tijd óók 10min voor einde Q3 kunt rijden, maar daarmee is het ook de richttijd van iedereen (want ze weten dan wat kan). Niemand will zich in de katten laten kijken en bewaart de beste ronde voor de laatste 2 minuten...
racewonder
Wat dan kan gebeuren.... een rode vlag en weg is je snelle run..
AvW010
Zou gewoon gelijk die nieuwe motor pakken kost je maar 10 ipv 20 plaatsen
Starttie 33
Dat is ook wat er gaat gebeuren, strategisch zorgen dat je geen gritstraffen meer krijgt. Verstappen loopt morgen gewoon met zijn snelheid naar de voorste plekken. Schade beperkt houden. beetje toneel spelen doet de rest ook. mark my words
Hennie-1965
Maar Max heeft nog z'n 2e motor erin zitten, zou ie dan een gridstraf moeten pakken, de 3e motor is normaal toch geen gridstraf ?
MAXimaal 33
hoe we het ook willen zien als Max een andere motor enz pakt staat hij gewoon helemaal achteraan en dan op een baantje waar je haast niet kan inhalen en je kan dan ook niks meer uittesten of het wel allemaal goed werkt enz.. dus dat zal niet gaan gebeuren gewoon je verlies pakken en proberen de schade zoveel mogelijk zien te beperken!
Hunter32
Als ik RBR was geweest, had ik nú een nieuwe motor gestoken. Prima moment lijkt me zo.
Cherokee
Dat mag nu niet meer, Parc fermé. Als je het nu doet sta je stijf achteraan. En dat op een circuit waar het moeilijk inhalen is.
Nealz
Tja, en wat dan nog dat je 'stijf' achteraan staat...? Je hebt een goed excuus en het moet toch gebeuren. Dan nu maar pakken en richting de #10 rijden om de schade te beperken....
Red Bully
Uitstekende mogelijkheid om motoronderdelen te wisselen en gridstraffen te pakken.
MBred
Absoluut, wedstrijd is toch al enigszins naar de knoppen, dan nu de hele power unit en alles er op en eraan wisselen. Dan heb je die maar vast in de poule.
druikel
Onzin! Max kangewoon motor wisselen zonder gridstraf is nl pas zijn 3e. gridstraf gaat die in belgie of monza nemen. zodat ie voor de 2e helft 3 goede motors heeft
Edwin B.
Tis Russel gegund
Nealz
Nee, sinds dat ie een door MB gemodereerd coureur is geworden gun ik 'm niet zoveel meer. Hij zal GVD van ver moeten komen om van mij een gunfactor te krijgen. Hij heeft het goed gedaan vandaag, dat wél.
Dit bericht is aangepast op:
Ijsje
Ik ben bang dat Russel niet om jouw gunfactor verlegen zit 👍🏻
Fietst
Dan wordt het een echte wedstrijd. Wie heeft zondag de beste strategie?
Broodkogel
Als men denkt dat de pole er voor Max in zat hoef je toch geen motor verwisselen? Gewoon het technische probleem oplossen en gaan morgen. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen. Er is denk ik nog wel het een en ander mogelijk!
Larry
Jammer Max had de pole kunnen pakken ,heeft wel de eerste ronde zelf verprutst dit kunnen dure punten worden en Perez is een drama.
Frans Verbeek
Schade beperkt houden. Ferrari moet eerst maar eens zien of ze de finish halen. P1 is voor Max.
Harold Andeweg
De mol is weer terug. Precies als het moet power weg. Jaja.