Toen tijdens de eerste dagen van de inval van Rusland in Oekraïne Haas-teambaas Guenther Steiner gevraagd werd wie in het geval dat nodig mocht zijn Nikita Mazepin zou vervangen, kwam Steiner uit bij test- en reservecoureur Pietro Fittipaldi (foto hierboven). Logisch ook, want dat staat nu eenmaal in zijn contract en in de precaire situatie van dat moment was dat het meest veilige antwoord. Echter, dat Fittipaldi een optie is om iemand voor één of twee races te vervangen, zoals bijvoorbeeld eind 2020 na de zware crash van Romain Grosjean, is leuk en aardig, maar de vraag of hij goed genoeg is om een heel seizoen lang een compleet nieuwe auto te besturen en te helpen ontwikkelen, is gerechtvaardigd. Zijn cv is niet van dien aard dat je van een supertalent mag spreken.
Het Duitse Bild meldt dan ook dat niet hij, maar een oude bekende op poleposition staat om het zitje van Mazepin te erven: "Onze informatie leert ons dat niet Fittipaldi de beste papieren heeft, zoals Sky bericht, maar Antonio Giovinazzi", zo schrijft men. De keuze voor Giovinazzi zou om meerdere redenen een volkomen logische zijn. Hij heeft immers recente Formule 1-ervaring, aangezien hij vorig jaar nog uitkwam voor Alfa Romeo. Daarnaast is hij nog altijd Ferrari-protegé en Haas F1 werkt nauwer dan ooit samen met de Scuderia. Grote vraag is echter of zijn werkgever in de Formule E, Dragon Penske Autosport, hem zonder problemen laat gaan. Echter, aangezien hij al de reservecoureur van Ferrari is, zou het zomaar kunnen dat er ontsnappingsclausules in zijn contract staan die hem ertoe in staat stellen het team te verlaten als de F1 opnieuw lonkt.
Meest gelezen