Het is 19 januari 2005 en het nieuws komt naar buiten dat Ferrari en Bernie Ecclestone, de toenmalige baas van de Formule 1, een deal hebben gesloten. Ferrari blijft zodoende zeker tot en met 2012 in de koningsklasse van de autosport rijden. Het is vooral het bedrag dat opvalt: Ecclestone heeft de Scuderia een eenmalig bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar toegezegd, om Ferrari zodoende binnenboord te houden.
Het is een tijd waarin het lang niet zeker is dat de Formule 1 daadwerkelijk blijft bestaan. De GPWC (Grand Prix World Championship) was namelijk opgezet door teams als BMW en Renault. Het idee was om een alternatief kampioenschap te organiseren dat kon concurreren met of een vervanging was van de Formule 1. Er werden flinke stappen gezet om dat voor elkaar te krijgen en de groep deed een aanbod aan Ferrari om zich ook aan te sluiten.
Maar toen was daar die 19e van januari. Met de deal weerhield Ecclestone Ferrari ervan om zich te verbinden aan de serie. Het was een hard gelag voor de concurrentie, die zodoende zag dat de macht van Ferrari hierdoor alleen maar groter werd. Sowieso was en is de Italiaanse renstal het enige team dat altijd in de koningsklasse van de autosport actief is geweest.
Een woordvoerder van Ferrari liet het volgende weten na de aankondiging. "Dit gaat niet alleen om geld. Dit gaat over het veiligstellen van Ferrari's toekomst in de Formule 1, zonder dat het team een wissel trekt op de middelen van het bedrijf achter de wegauto's. Wat betreft GPWC: het heeft zijn functie gediend door een betere deal voor het team veilig te stellen en de deur te openen voor de andere teams om vergelijkbare deals te sluiten met Ecclestone." Wat er niet bij werd verteld, is dat de teams niet dezelfde financiële vergoeding zouden krijgen als Ferrari.
Uiteindelijk zette het collectief als tegenstrever van de F1 door, zelfs tot het moment dat er een racekalender werd gepresenteerd. De plannen gingen echter niet door en er werd een akkoord met de FIA gesloten om toch actief te blijven in de koningsklasse van de autosport. Een nieuw Concorde Agreement werd getekend, de crisis was bezworen en de toekomst van de sport was in ieder geval tot en met 2012 veiliggesteld.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!