Max Verstappen rijdt dit jaar met een motor achterin die op papier afkomstig is van Red Bull Powertrains, de motordivisie die zijn team na het vertrek van Honda heeft opgezet, maar in de praktijk is het nog steeds een motor van Japanse makelij. Nadat Honda in oktober 2020 haar vertrek uit de Formule 1 aankondigde, ging Red Bull in eerste instantie op zoek naar een nieuwe motorleverancier, alvorens het besloot om een eigen motorafdeling op te richten. Als in 2026 de Formule 1 gebruik gaat maken van een nieuwe motorformule, zullen de motoren echt van Britse makelij zijn.
Fabriek bijna geopend
Doordat de Formule 1 en de FIA besloten om een engine freeze door te voeren, hoeven de motoren de komende jaren niet meer doorontwikkeld worden. Voorlopig worden de motoren van Red Bull zelfs nog onderhouden, opgebouwd, onderzocht en geanalyseerd in Japan, terwijl de renstal zelf in Groot-Brittannië bezig is om het eigen nieuwe motorenproject op te bouwen. In Milton Keynes worden momenteel nieuwe faciliteiten opgezet waar vanuit Red Bull Powertrains binnenkort kan opereren. Al over een maand zullen de deuren openen, vertelt Christian Horner aan onder andere RacingNews365. "Vanaf mei kunnen we er gebruik van maken", aldus Horner, die zelfs aangeeft dat de eerste Red Bull-krachtbron dit jaar al getest zal worden. "De eerste Red Bull-motor zal voor het einde van het kalenderjaar al op de testbank draaien. Er wordt enorme progressie geboekt. Het zijn spannende tijden en het is een spannend project. We hebben geweldige talenten aangetrokken uit alle hoeken van de sector, dus het is een mooi nieuw hoofdstuk. 2026 lijkt misschien nog ver weg, maar het is veel dichterbij dan menigeen denkt", aldus de teambaas van Red Bull. Overigens is het nog niet helemaal duidelijk hoe de nieuwe F1-motoren er in 2026 uit gaan zien. De definitieve puntjes worden de komende maanden op de i gezet.
jt5BHQdL8UY
Meest gelezen