Fernando Alonso zal de komende jaren nog de ster zijn van Aston Martin. De voormalig Alpine-coureur schokte de F1-wereld met een onverwachte overstap naar het Britse team, waar hij in 2023 een team zal vormen met Lance Stroll. Hoewel Alonso een meerjarig contract heeft en Stroll via vader en teameigenaar Lawrence Stroll een grote kans heeft om te blijven, kijkt Aston Martin alvast naar nieuw talent. Mike Krack, teambaas bij Aston Martin, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit wat het toekomstplan is bij de coureurs van het team. Felipe Drugovich en Formule E-kampioen Stoffel Vandoorne zijn op dit moment de test- en reservecoureurs, terwijl voormalig F1-ster Pedro de la Rosa de rol van teamambassadeur bekleedt. Vooral met Drugovich zijn er grootse plannen, zo legt Krack uit. "We willen aankijken hoe we dit de komende jaren gaan ontwikkelen en of we hem alvast kilometers kunnen laten maken in een oudere auto, zoals Oscar Piastri onlangs deed (bij McLaren, red.) of zoals Lance jaren geleden deed. Daarnaast zal hij in actie komen tijdens vrije trainingen." "Op dit moment is het het doel om hem klaar te stomen voor het racen. Vanuit daar gaan we kijken wat de situatie voor volgend jaar wordt", aldus de teambaas uit Luxemburg. De toekomstplannen zijn gericht op Drugovich, maar een echte 'nummer één reserve' heeft Aston Martin verder niet. "Het ligt aan de situatie. Er is geen exacte nummer een en twee." "Beide coureurs volgen ook nog een ander programma. Stoffel is actief in de Formule E en Felipe zal ook een raceprogramma draaien. We kijken wie wanneer beschikbaar is en vanuit daar maken we de keuze."
Aston Martin volledig voorbereid met Vandoorne
Met Vandoorne als reservecoureur voor het team is Aston Martin beter voorbereid dan voorheen. Krack wijst naar eerdere situaties in de coronapandemie, toen de vaste coureurs niet konden racen. "We hebben dat tijdens COVID gezien. Soms hadden we niemand beschikbaar en dan moet je ineens rond gaan bellen: wie is er beschikbaar hier en daar?" "Dit soort last minute deals zorgen voor onrust in de organisatie. Het is veel, veel beter om je huiswerk voor elkaar te hebben en goed voorbereid te zijn. Dan weet je waar je staat. Het is makkelijker om een rijder uit te lenen dan om iemand te vragen." "Last minute gedoe moet koste wat kost voorkomen worden", aldus Krack, die naar de openingsraces van 2022 wijst. Sebastian Vettel werd voorafgaand aan de seizoensstart positief getest op het coronavirus, waarna Nico Hulkenberg het stoeltje overnam voor de eerste twee races. Komend jaar is Hulkenberg niet meer beschikbaar, gezien hij een stoeltje heeft bij Haas.
Het vertrek van Vettel
Vettel heeft ondertussen een punt gezet achter zijn Formule 1-carrière. Althans, in ieder geval als coureur. De viervoudig wereldkampioen heeft nooit uitgesloten dat hij terugkeert naar de koningsklasse in een andere rol. Krack heeft het er in ieder geval nog niet met Vettel over gehad. Gaat de Duitse coureur spijt krijgen van zijn vertrek als F1-coureur? "Ik hoop het!", grapt Krack. "Ik vind het een intelligente man. Hij heeft zijn keuze goed afgewogen. Niet alleen vanwege onze resultaten of vanwege zijn mentaliteit op dat moment, maar ook meer vanuit een persoonlijk perspectief." "Ik denk dat hij de voor- en nadelen aast elkaar heeft gelegd en dat de lijst met redenen om te stoppen uiteindelijk langer was. Misschien baalde hij soms even, maar ik denk dat hij achter zijn keuze staat", aldus de teambaas van Aston Martin.
Meest gelezen