Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Nieuwe Pirelli-banden vormen zeer grote uitdaging voor de Formule 1-teams

Onlangs bezocht RacingNews365 het hoofdkantoor en de R&D-afdeling van Pirelli in Milaan. Daar werd ons duidelijk dat Pirelli onwijs hard werkt aan de nieuwe 18-inch velgen en banden die in 2021 hun intrede zullen doen in de Formule 1. Daarbij maakt de bandenfabrikant gebruik van de nieuwste technieken en werkt men nauw samen met de F1-teams.

RacingNews365 bezocht onlangs het hoofdkantoor van Pirelli in Milaan en sprak daar met Massimo Donatellis, Head of Motorsport Modeling . De ervaren Italiaan ziet met lede ogen aan hoe testrestricties het lastig maken voor Pirelli om genoeg data te verzamelen om de nieuwe 18-inch band te optimaliseren. "Natuurlijk zouden we graag meer testen op de circuits, maar dat is helaas niet mogelijk. We kunnen echter wel met ieder team een keer testen en ook aan het einde van het seizoen zal er een testsessie plaatsvinden waarbij de teams gebruiken van de nieuwe band." "Tegenwoordig maken de teams echter veel gebruik van de simulatoren om de wagen te optimaliseren en ook voor de ontwikkeling van de banden wordt een simulator gebruikt. In eerste instantie is het aan ons om vanuit het testwerk op de circuits een datamodel aan te leveren aan de teams. De data die wij verzamelen en het datamodel dat wij daaruit vormen is voor ieder team hetzelfde en elk team zal ook op hetzelfde moment onze informatie ontvangen. Zo kunnen alle teams op hetzelfde moment gebruik maken van onze data en deze gebruiken voor de eigen simulator." Het contact met de teams is logischerwijs zeer nauw en daardoor is het belangrijk voor zowel de teams als Pirelli dat men gedurende het 2020-seizoen goed in contact blijft met elkaar. "In eerste instantie leveren wij voornamelijk de informatie aan de teams, maar wanneer zij de data eenmaal hebben gebruikt in hun simulatoren, zullen zij weer feedback teruggeven aan ons. Zo kunnen we de banden toch nog verder optimaliseren zonder dat we veel kilometers maken op het circuit." "De conclusie is dus dat zowel Pirelli als de teams een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de nieuwe 18-inch banden. We zullen daarom op korte termijn een data-pakket sturen naar de teams zodat zij hiermee aan de slag kunnen in hun simulatoren. Voor de teams is dit zeer belangrijk omdat zij zo het plaatje compleet hebben. Zij beschikken vanaf dat moment over de juiste data-input wat betreft banden, circuits, windtunnel en aerodynamica." De 18-inch band wordt echter niet alleen op de circuits getest. Enkele jaren geleden kocht Pirelli namelijk twee gespecialiseerde testmachines van circa negen miljoen euro per stuk, waar banden 24 uur per dag getest kunnen worden. Op dit moment staat de 18-inch band veelvuldig op een testband en wil men deze data gebruiken om het rubber te verbeteren en de teams zo snel mogelijk tevreden te stemmen.

In 2020 zal tot teleurstelling van Pirelli gebruik worden gemaakt van de 2019-band. Dat is een keuze die de bandenleverancier niet had zien aankomen. Ondanks dat Pirelli zonder problemen de 2019-versie kan leveren, had men met het oog op de toekomst graag meer kennis opgedaan met de volgens Pirelli verbeterde 2020-band. Die informatie was de ontwikkeling van de 2021-versie volgens de bandenproducent ten goede gekomen. Naast het feit dat de 18-inch versie meer gelijkheid vertoont met straatauto's, waardoor de informatie die men in de F1 op kan doen nog waardevoller wordt voor Pirelli, geeft de 18-inch band ook meer vrijheid aan de Formule 1-teams. De ophanging van de bolide wordt namelijk nog belangrijker doordat het rubber minder als vering kan functioneren dan bij de huidige 13-inch versie. Daardoor staat de ontwerpers een grote uitdaging te wachten wat betreft het design van de ophanging in 2021. De ophanging moet veel meer functioneren als de vering van de wagen dan dat het dat in de afgelopen decennia deed. Dit heeft als gevolg dat ook de coureurs en engineers waarschijnlijk meer opties krijgen om hun bolide nog specifieker af te stellen. Volgens Pirelli zal het grootste verschil echter gemaakt worden door de verschillende ontwerpers. De druk op de designers is daarom voor het 2021-seizoen extreem groot aangezien ook de bolides er in dat jaar compleet anders uit komen te zien door de nieuwe reglementen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi