Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Pirelli

Exclusief: Nieuwe Pirelli-banden vormen zeer grote uitdaging voor de Formule 1-teams

Onlangs bezocht RacingNews365 het hoofdkantoor en de R&D-afdeling van Pirelli in Milaan. Daar werd ons duidelijk dat Pirelli onwijs hard werkt aan de nieuwe 18-inch velgen en banden die in 2021 hun intrede zullen doen in de Formule 1. Daarbij maakt de bandenfabrikant gebruik van de nieuwste technieken en werkt men nauw samen met de F1-teams.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © PIrelli

RacingNews365 bezocht onlangs het hoofdkantoor van Pirelli in Milaan en sprak daar met Massimo Donatellis, Head of Motorsport Modeling. De ervaren Italiaan ziet met lede ogen aan hoe testrestricties het lastig maken voor Pirelli om genoeg data te verzamelen om de nieuwe 18-inch band te optimaliseren. "Natuurlijk zouden we graag meer testen op de circuits, maar dat is helaas niet mogelijk. We kunnen echter wel met ieder team een keer testen en ook aan het einde van het seizoen zal er een testsessie plaatsvinden waarbij de teams gebruiken van de nieuwe band."

"Tegenwoordig maken de teams echter veel gebruik van de simulatoren om de wagen te optimaliseren en ook voor de ontwikkeling van de banden wordt een simulator gebruikt. In eerste instantie is het aan ons om vanuit het testwerk op de circuits een datamodel aan te leveren aan de teams. De data die wij verzamelen en het datamodel dat wij daaruit vormen is voor ieder team hetzelfde en elk team zal ook op hetzelfde moment onze informatie ontvangen. Zo kunnen alle teams op hetzelfde moment gebruik maken van onze data en deze gebruiken voor de eigen simulator."

Het contact met de teams is logischerwijs zeer nauw en daardoor is het belangrijk voor zowel de teams als Pirelli dat men gedurende het 2020-seizoen goed in contact blijft met elkaar. "In eerste instantie leveren wij voornamelijk de informatie aan de teams, maar wanneer zij de data eenmaal hebben gebruikt in hun simulatoren, zullen zij weer feedback teruggeven aan ons. Zo kunnen we de banden toch nog verder optimaliseren zonder dat we veel kilometers maken op het circuit."

"De conclusie is dus dat zowel Pirelli als de teams een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de nieuwe 18-inch banden. We zullen daarom op korte termijn een data-pakket sturen naar de teams zodat zij hiermee aan de slag kunnen in hun simulatoren. Voor de teams is dit zeer belangrijk omdat zij zo het plaatje compleet hebben. Zij beschikken vanaf dat moment over de juiste data-input wat betreft banden, circuits, windtunnel en aerodynamica."

De 18-inch band wordt echter niet alleen op de circuits getest. Enkele jaren geleden kocht Pirelli namelijk twee gespecialiseerde testmachines van circa negen miljoen euro per stuk, waar banden 24 uur per dag getest kunnen worden. Op dit moment staat de 18-inch band veelvuldig op een testband en wil men deze data gebruiken om het rubber te verbeteren en de teams zo snel mogelijk tevreden te stemmen.

			© Pirelli-machine-milaan-2020
	© Pirelli-machine-milaan-2020

In 2020 zal tot teleurstelling van Pirelli gebruik worden gemaakt van de 2019-band. Dat is een keuze die de bandenleverancier niet had zien aankomen. Ondanks dat Pirelli zonder problemen de 2019-versie kan leveren, had men met het oog op de toekomst graag meer kennis opgedaan met de volgens Pirelli verbeterde 2020-band. Die informatie was de ontwikkeling van de 2021-versie volgens de bandenproducent ten goede gekomen.

Naast het feit dat de 18-inch versie meer gelijkheid vertoont met straatauto's, waardoor de informatie die men in de F1 op kan doen nog waardevoller wordt voor Pirelli, geeft de 18-inch band ook meer vrijheid aan de Formule 1-teams. De ophanging van de bolide wordt namelijk nog belangrijker doordat het rubber minder als vering kan functioneren dan bij de huidige 13-inch versie. Daardoor staat de ontwerpers een grote uitdaging te wachten wat betreft het design van de ophanging in 2021.

De ophanging moet veel meer functioneren als de vering van de wagen dan dat het dat in de afgelopen decennia deed. Dit heeft als gevolg dat ook de coureurs en engineers waarschijnlijk meer opties krijgen om hun bolide nog specifieker af te stellen. Volgens Pirelli zal het grootste verschil echter gemaakt worden door de verschillende ontwerpers. De druk op de designers is daarom voor het 2021-seizoen extreem groot aangezien ook de bolides er in dat jaar compleet anders uit komen te zien door de nieuwe reglementen.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

4 reacties

    x