Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Nieuwe Red Bull een zeer afwijkend meesterstuk van ontwerper Newey

Reikhalzend werd er woensdagochtend op het Circuit de Catalunya uitgekeken naar het trackdebuut van de RB18 van Red Bull. De mensen werden niet teleurgesteld toen Max Verstappen de pits verliet voor zijn eerste outlap.

De nieuwe Red Bull van Max Verstappen en Sergio Perez, ontworpen door Adrian Newey en zijn crew, is in feite totaal verschillend van alle andere 2022 auto's. Tot dusver hadden we twee ontwerproutes geïdentificeerd bij de andere teams. De route die door Mercedes is gevolgd, dat de sidepods verder naar achteren kleiner liet worden. De andere is de route van Ferrari, met sidepods die een gemiddelde lengte hadden, maar ook een brede dwarsdoorsnede. De RB18 wijkt duidelijk af van beide concepten. Wat ons vooral opvalt is de manier waarop het onderste deel van de sidepods is uitgesneden, waardoor er een soort kanaal ontstaat. In detail profiteert dit gebied met name van het Coanda-effect, dat Newey op briljante wijze beheerst. Op deze manier komt de luchtstroom niet los van de carrosserie, wat zorgt voor een energiezuinige stroming tot aan de rand van de onderste ligger van de achtervleugel - hetgeen zorgt voor downforce. Het is interessant om te zien hoe de luchtinlaten van de sidepods een lage voorrand hebben, die verbazingwekkend ver naar voren is doorgetrokken. Dit element heeft in feite twee functies: het voeden van de koelingssystemen in de sidepods, evenals het geleiden van de lagere luchtstroom naar het laagste profiel van de achtervleugel.

In de voorzijde van de neus was een horizontale opening te zien, die waarschijnlijk als geleider voor de S-duct dient. Het is een kenmerk dat tot op heden niet aanwezig was bij de andere auto's, als we kijken naar de dwarsdoorsnede van de inlaat. Het was ook interessant te om de hellingshoek van de draagarmen van de voorwielophanging ten opzichte van de grond te zien. Het lijkt erop dat deze elementen bijna horizontaal zijn, wat in dit geval een totaal ander rolcentrum laat zien dan bij de vorige Red Bull. Deze eigenschap is niet in de eerste plaats afhankelijk van de introductie van de 18 inch banden, maar is veel meer gekoppeld aan de verschillende dynamica van het voertuig. Om de efficiëntie van de Venturi vloer te optimaliseren, is het belangrijk om de variaties in rijhoogte zo klein mogelijk te houden, zodat de drukstabiliteit onder de vloer van de auto behouden blijft. Note: Newey koos ervoor om de RB18 te voorzien van een ophanging met een pull rod-constructie, daar waar Mercedes en Ferrari een push rod gebruiken.

Red Bull begon de eerste testdag met een basisversie van de RB18 waarin Verstappen veel ronden aflegde. Belangrijkste was om zoveel mogelijk data van de nieuwe auto te vergaren, waarbij de werking van de nieuwe vloer centraal stond. In de middag werd de RB18 uitgerust met enkele nieuwe onderdelen, waaronder afwijkend achterbodywork en openingen op de sidepods. De komende dagen nemen we nog veel meer auto's onder de loep en analyseren we ook de verschillende ontwerpkeuzes van de teams. Een ding is na een testdag in Barcelona al duidelijk: de ontwerpers hebben hun uiterste best gedaan om ons te verrassen met hun nieuwe wagens. Copyright tekst en foto's Paolo Filisetti/RacingNews365.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"