Althans, we moeten aannemen dat Ferrari een jasje heeft uitgedaan nadat de FIA het team eind vorig jaar terugfloot met nieuwe technical directives. Dat alleen is volgens Ross Brawn, in het verleden nog het strategische genie achter de Ferrari-successen van Michael Schumacher, niet de enige oorzaak van het slechte presteren van de Scuderia.
"Ik heb weleens in een soortgelijke situatie gezeten als Ferrari nu. Je krijgt je banden niet aan de praat, omdat je er geen temperatuur in weet te krijgen en de drop off in performance is daardoor dramatisch", aldus de sportief directeur van de Formule 1 in zijn persoonlijke terugblik op de Belgische Grand Prix.
"Los van wat iedereen beweert over de Ferrari-motor, is het niet zo dat je van het ene op het andere jaar 1,3 seconde per ronde verliest puur door minder motorvermogen. Ze kregen gewoon de banden niet aan de praat en dat het zoveel kouder was op Spa-Francorchamps zal daar niet bij hebben geholpen."
Brawn verwacht dat als Ferrari de kink in de kabel heeft gevonden, het team vanzelf weer wat verder naar voren komt: "Als ze die stap kunnen maken en de banden aan de praat weten te krijgen, zullen ze weer presteren. Ze zullen niet meteen winnen, maar het zal er dan wel beter uitzien."
Tom Coronel weet één ding zeker: "Max had gewoon gelijk over die illegale Ferrari. Alles over de beschamende prestaties van Ferrari, maar ook de nieuwe motorregels voor komend weekend hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.